La Voz de Galicia

Denuncian la «grave degradación» desde hace 18 años de un yacimiento único: A Roda, en Barreiros, «el Stonehenge gallego»

Barreiros

Ramón González Rey
Yacimiento arqueológico de A Roda

Mariña Patrimonio y Adega acuden a la Valedora do Pobo e instan a las Administraciones a intervenir «de inmediato» en el sitio arqueológico

09 Apr 2024. Actualizado a las 17:02 h.

La Asociación para a Defensa Ecolóxica de Galicia (Adega) y Mariña Patrimonio presentaron una queja formal ante la Valedora do Pobo para denunciar «o abandono» y la «degradación» del yacimiento arqueológico de A Roda, en Barreiros. Las dos agrupaciones reclaman la «intervención inmediata» de las Administraciones responsables en la conservación del bien patrimonial.

«O xacemento está abandonado e as súas estruturas arqueolóxicas gravemente degradadas. A vexetación medra no foxo, nos muros de pedra e nos estratos arqueolóxicos. Tamén se aprecian desprendementos de pedras, no propio sitio arqueolóxico e nos cortes das sondaxes», explican las dos asociaciones.

«Malia que anualmente se realiza unha roza no xacemento, práctica insuficiente e posiblemente prexudicial, na actualidade é notorio e visible o estado de abandono no que se atopa este ben, especialmente vulnerable por estar escavado e non contar cunha cuberta natural de solo que protexa os seus estratos arqueolóxicos», ahondan.

Sitio arqueológico de A Roda, en BarreirosMARIÑA PATRIMONIO

Adega y Mariña Patrimonio señalan que el «incumprimento» en la custodia del yacimiento es «inaceptable». Los colectivos explican que en diciembre del 2022 presentaron «unha denuncia perante a Dirección Xeral de Patrimonio Cultural (DXPC) contra o Ministerio de Transportes, Mobilidade e Axenda Urbana, como titular dos terreos nos que se atopa o sitio arqueolóxico, e en consecuencia, responsable da súa conservación».

Un año después, las dos asociaciones formalizaron una queja ante la Valedora do Pobo, «ao termos constancia de que a DXPC non tramitou dita denuncia e continúa a desentenderse do seu deber de custodiar e conservar este ben patrimonial». Así, reclaman a Patrimonio que «tramite urxentemente» esta reclamación.

El yacimiento de A Roda fue excavado en el 2006, durante la construcción de la Autovía del Cantábrico (A-8) en el tramo Barreiros-Reinante. Inicialmente catalogado en 1989, «atopábase nunhas coordenadas inexactas, erro de ubicación que foi detectado cando comezaron os movementos de terras» para la infraestructura. La existencia del sitio arqueológico obligó a modificar el trazado de la vía.

Tras la realización de sondeos valorativos por parte del Ministerio de Transportes, los resultados revelaron que el yacimiento, inicialmente considerado un castro, era posiblemente un recinto prehistórico anterior a la época castrexa, recuerdan Adega y Mariña Patrimonio, que en el año 2013 formalizaron junto a Cultura do País una primera denuncia por el abandono del sitio arqueológico.

En el 2015, actuaciones impulsadas por la Xunta permitieron «determinar con precisión que A Roda pertence ao período do Bronce Medio. Dita intervención situou o xacemento da Roda nun lugar de relevancia singular tanto no panorama arqueolóxico galego coma no español. Non obstante, as promesas de consolidación e valorización do sitio arqueolóxico non chegaron a materializarse», argumentan las dos asociaciones.


Comentar