La Voz de Galicia

Los muros de Santo Estevo do Ermo podrían pertenecer a la casa de las ermitañas

Barreiros

Ramón González Rey
Excavación en Santo Estevo do Ermo

Comenzó la esperada excavación en Barreiros, a la búsqueda de la antigua iglesia

16 Oct 2024. Actualizado a las 17:38 h.

Ya están en marcha los trabajos para tratar de desentrañar los secretos del yacimiento situado en un lugar emblemático de A Mariña, Santo Estevo do Ermo, en Barreiros. La firma Tempos Arqueólogos comenzó esta semana las primeras catas para intentar dar con la iglesia, sobre la que se especula que podría ser una de las más antiguas de la comarca, y las cabañas de las ermitañas.

«Comezamos onte (por el lunes) pola zona onde pensabamos que por referencias podía estar a antiga igrexa, unha área tamén vinculada a estruturas que se ven a simple vista, que son anchas —uns 50 centímetros— e están relativamente ben feitas. Fixemos unha sondaxe e comprobamos que eses muros non parecen, pola forma e materiais utilizados, dunha capela. Temos a impresión de que os restos dese edificio poderían ser os dunha casa ou das cabanas onde residían as eremitas que coidaban do templo», explica Fran Alonso Toucido, director de la excavación.

La documentación histórica del siglo XVIII con la que se cuenta sobre Santo Estevo do Ermo refiere que las cabañas donde vivían las ermitañas estaban al lado de la iglesia, y la intención es poder encontrar el templo. «Temos a carón outro muro, nunha terraza, que ten boa feitura, e tentaremos comprobalo, pero hai varias zonas que son candidatas a poder albergar a capela e imos testealas todas. É complicado porque non temos moito tempo e agora mesmo estamos nun proceso de proba-erro, que non deixa de ser habitual na investigación científica», apunta el arqueólogo.

El equipo de investigación, que trabajará un total de cinco días en el yacimiento, abrió este martes un segundo sondeo, también de dos por dos metros y cerca de la cata inicial, para intentar localizar la iglesia.

El plan para los próximos días será establecido día a día en función de los hallazgos, ya que de encontrar algo interesante los arqueólogos podrían detenerse para profundizar.

Los especialistas, a la espera lo que diga el estudio, pues manda siempre la arqueología, consideran que Santo Estevo do Ermo tiene potencial. «As referencias son dunha igrexa antiga, asociada a unha necrópole. É un xacemento interesante: estamos a carón dun cantil de pedra cuarcita moi singular, tamén preto de fontes de aguas ferruxinosas, o que conforma unha contorna moi especial que na época altomedieval se tentou cristianizar», resume Alonso. «Documentar estes procesos de cristianización é interesante», añade.

Las catas se realizan en la zona del abrigo rocosoMARIÑA PATRIMONIO

Primero, ahonda, «porque sobre esta época hai traballos feitos, por José Carlos Sánchez Pardo e Rebeca Blanco Rotea, que documentaron igrexas altomedievais, pero no tocante á escavación arqueolóxica propiamente dita non temos tantos precedentes. Está por suposto San Xoán Vello, pero as localizacións son escasas e aquí sería moi importante poder saber a cronoloxía», indica.

En esta etapa altomedieval, argumenta Alonso, «estase a configurar unha Galicia moi semellamente á que coñecemos hoxe: tanto a nivel de poboamento e de parroquias, como de paisaxe e tipos de cultivo».

Ayuda a pensar que la iglesia de Santo Estevo do Ermo pertenece a este momento histórico «que apareza descrita como unha capela pequena, cun lugar estrano. Temos testemuños na documentación de que incluso houbo problemas para nivelar a construción, porque o chan eran penedos», concreta el especialista.

Con respecto a las ermitañas, Alonso recuerda que esta figura «aínda existe noutros puntos de España, como Andalucía e Extremadura, onde as confrarías páganlles a persoas para que velen por un templo».

Con la aportación económica del área de Cultura de la Diputación de Lugo, y después de haber recaudado más de 7.000 euros para comprar las parcelas en las que se sitúa el yacimiento gracias a una iniciativa de micromecenazgo, impulsan la excavación tres asociaciones —Mariña Patrimonio, la Fundación Eira da Xoana y la Irmandade local—.

Manuel Miranda, de Mariña Patrimonio, muestra la «alegría» de los promotores, «porque vemos que os proxectos que se fan van saíndo adiante». El dirigente de la agrupación mariñana resalta que «é unha mostra de que a xente do asociacionismo tamén podemos levar a cabo este tipo de plans, que serían máis propios das Administracións».


Comentar