En primeira persoa | Un acubillo na brétema
Carballo

Rodrigo Costoya: «A ti, que comezas a escribir: ante todo, goza do traxecto»
13 Apr 2025. Actualizado a las 05:00 h.
Hai cousa dun mes saíu publicada a miña quinta novela; algo notable para quen leva apenas catro anos de carreira literaria. Dende que en outubro de 2020 vise a luz a primeira con distribución a nivel estatal, puiden publicar unha tras doutra sen interrupción. Unha xeira afortunada que me deixou unha manchea de lembranzas fermosas; ateigada de experiencias, parabéns e novos proxectos. Algo pouco habitual para quen decide probar sorte no oficio de xuntaletras.
A literatura, ao principio, é un vieiro confuso que se perde entre a brétema.
Comezar a escribir xa é difícil abondo, pero un conta con que todo vaia ben así que teña o manuscrito rematado. Porén, o panorama non se aclara cando o orixinal está listo; ao contrario, é nese punto cando o escritor novel se atopa máis só. Ata aí houbo un horizonte ao que chegar, unha Ítaca que el mesmo escolleu e que sempre enxergou ao lonxe. Pero difundir unha creación literaria é outro cantar… por incerta que fose a singradura ata entón, é nese intre cando nos decatamos de que non temos leme ningún entre as mans.
De que nin sequera hai un barco sobre o que navegar por esas augas incertas.
Non vou dar consellos sobre como publicar ou conseguir lectores, pois hai quen sabe diso moito máis ca min e a miña experiencia, seguramente, non sexa o mellor exemplo. Eu tiven a fortuna de gañar un premio de gran prestixio ás primeiras de cambio, o que me facilitou, por exemplo, publicar co Grupo Planeta; e iso non lles vai acontecer á meirande parte dos que comezan, malia que os seus méritos non teñan por que ser menores que os meus.
Do que si podo falar é da importancia dos momentos, dos lugares e das persoas.
A ti, que comezas a escribir: ante todo, goza do traxecto. Se te achegas á literatura coa expectativa de obter fama e recoñecemento, a cousa pinta mal. Maldita expectativa, que diría a miña irmá. Escribir é un paraíso en si mesmo; e tamén pode selo cada recanto do carreiro que tes ante ti. Alí onde alguén che dea a man, valórao. Ese intre no que se fai a luz, gárdao. Esas persoas que resoan a túa voz, cóidaas. Brinda canda elas e sorrí. Clubs de lectura, librarías, bibliotecas. Lectoras e lectores que che agradecen o que lles fas sentir. Que critican, celebran e recomendan a túa obra. Ese é o lugar cara ao que camiñar. O auténtico Parnaso.
Dende que soltei amarras coñecín un bo feixe de persoas e lugares singulares. Xornadas, festivais e certames que manteñen viva a creación literaria, que nos dan azos nesa verea solitaria e que nos animan a seguir na loita en cada amencer. A Veiga en Ourense, Úbeda en Jaén ou a Orotava, en Tenerife, son algúns deses refuxios onde fun máis feliz. E tamén o Bela Fisterra, a miña segunda casa.
O hotel literario
Un hotel literario nos confíns da terra, á beira dese mar bravo que rompe nos cantís do monte Pindo, que se albisca ao lonxe a través das súas xanelas. O Bela érguese na mesma praia da Langosteira xunta o camiño da fin do mundo, ese que remata no faro de Fisterra. Épica e mística para un lugar no que a beleza non é algo que haxa que procurar, senón que bate nos ollos en cada recuncho ata os facer doer. Mais non é só a fermosura desta contorna salvaxe a que fai do Bela un refuxio para literatos á deriva. O que fai especial ese lugar é a súa esencia.
A súa vocación de acubillo para a arte e a cultura.
Alí presenciei varios lanzamentos de libros, recitais de poesía e mesmo concertos. Vivín estadías literarias e ata celebramos as dúas primeiras experiencias do Encontro Enoliterario de Galicia (un formato no que se poñen á disposición do público cen viños e cen libros xunto cos seus autores), que axiña ha ter continuidade na súa terceira edición.
Alí presentei todas as miñas obras, dende a primeira, Portosanto, ata esta última, O século do milagre; fixen unha performance cos títeres Alakrán de Borja Insua; unha charla acompañado pola música de Leticia Rey e teño a sorte de pertencer ao seu Consello de sabios xunto a grandes figuras da cultura e da arte como Yolanda Castaño, Antón Castro, Modesto Fraga ou Bieito Romero. Ese é o Bela Fisterra para min. Un faro da nosa cultura. Das nosas letras. Sempre, facendo país.
Un lugar especial. A parada necesaria entre a calixe e as teimas.
Só néboa
Outra vez a ti, que comezas a escribir: talvez a néboa sexa mesta, pero lembra, só é néboa. Segue adiante, sempre aprendendo; confía no teu traballo e valora os refuxios que aparezan no teu camiño a Fisterra. A xente, os momentos e os lugares coma este. Por moito que esteas perdido, aínda que che falte o alento e penses que non paga a pena… Lembra que haberá persoas. Momentos. Experiencias. Lembra, cando esteas só, que tamén existe o Bela.
Uns apuntamentos biográficos
Rodrigo Costoya naceu en Torrelavega (Cantabria) en 1977. É profesor de Educación Física, licenciado polo INEF, na Universidade da Coruña, na que tamén se doutorou. Desempeñou cargos directivos e outras funcións, dentro e fóra do ensino público. Empezou a escribir obras técnicas relacionadas coa súa carreira profesional, ata que decidiu dar o salto á narrativa, e fíxoo con Portosanto. El enigma de Colón, iniciando así a triloxía De luz y tinieblas, ambientada na Idade Media, abordando a loita do ser humano contra a escuridade ao longo da historia. Con El custodio de los libros gañou no 2020 o Certamen de Novela Histórica Ciudad de Úbeda, e fora antes finalista do Premio de Novela Torrente Ballester. Acaba de publicar O século do milagre, sobre o Camiño de Santiago. Ten moita relación coa Costa da Morte a través do hotel Bela Fisterra, sobre todo, onde presentou o libro en marzo.