Cristina Pato dirixirá a cátedra de Cultura Española da Universidade de Nova York
Cultura
Creada en 1983, foi ocupada en cursos anteriores por Juan Goytisolo, Muñoz Molina, John Elliott ou Raymond Carr
06 Jun 2019. Actualizado a las 00:26 h.
«É unha honra grandísima», celebra Cristina Pato, feliz polo seu nomeamento para ocupar o vindeiro curso 2019/2020 a Cátedra Juan Carlos I de Cultura e Civilización Española da Universidade de Nova York. Un posto académico no que -dende a súa creación en 1983- traballaron escritores como Juan Goytisolo, Claudio Guillén, Francisco Ayala, Estrella de Diego e Antonio Muñoz Molina e hispanistas do talle de John Elliott e Raymond Carr. A súa satisfacción é maior en canto que foi elixida por un grupo de profesores da propia institución e porque se trata «dunha posición no mundo académico que non garda relación directa coa música [de feito, é a primeira música designada] e que permitirá conectar diversos departamentos a través das artes».
A carreira académica de Pato nos Estados Unidos non é cousa improvisada, xa ten colaborado estreitamente con universidades como a de Harvard ou a de California. Pero na de Nova York centrará a súa actividade en poñer en marcha unha serie de conferencias, mesas redondas e eventos públicos que compaxinará cunha clase sobre as músicas invisibles do norte de España (The Invisible Music of Northern Spain). «A metáfora da gaita é perfecta para conducir este proxecto: algo perfectamente visible para nós e perfectamente invisible para outros», explica a intérprete ourensá. Seguindo este fío, di, non só abordará o problema desde un punto de vista individual, senón tamén de xeito global. «A pouco que viaxes -anota- percibes que é unha situación que non é privativa de Galicia, ocorre coas músicas de Acerbaixán, da China central ou da illa de Okinawa».
Todo isto naceu grazas á súa relación académica co profesor James Fernández, licenciado en Literatura Española pola Universidade de Princeton e catedrático da de Nova York, centro que o nomeou novo director do seu campus en España. El investigou moito sobre a inmigración invisible dos españois aos Estados Unidos nun período que vai desde finais do século XIX ata a Guerra Civil, «uns escapados que son parte irrenunciable da nosa historia».
Pato profundará neste campo de ideas a través das vías da música e da cultura. En concreto, fixará a súa mirada nas músicas galega, vasca, sefardí e outras. Ademais, organizará varias conferencias verbo de temas vinculados aos seus obxectos de investigación dos últimos anos: música e neurociencia, a sostibilidade do artista, a memoria cultural, a identidade e a perda da memoria cultural ou a situación das outras linguas en España.
Linguas e músicas
O traballo de Pato na Universidade de Nova York desenvolverase nun despacho que terá de inmediato á súa disposición no Centro Juan Carlos I, «un edificio fermosísimo no Washington Square Park», situado ao sur da illa de Manhattan. A gaiteira e pianista galega explica que as instalación do centro teñen uns equipamentos moi completos e cunha grande capacidade de produción, ferramentas que lle serán moi útiles, pois o seu papel na cátedra ten moito que ver co labor -máis alá do rol do profesorado clásico- dunha comisaria, tamén no impulso de exposicións públicas. En principio, incide Pato, de setembro a xaneiro focalizará a súa tarefa na invisibilidade das linguas do norte da península ibérica e de xaneiro a maio centrarase nas músicas.
A Cátedra Juan Carlos I busca ofrecer unha formación complementaria á impartida na propia universidade cun obxectivo principal: integrar a España en eidos nos que historicamente foi marxinada, como a economía, a filosofía ou as ciencias políticas. A persoa elixida cada ano é avaliada por un comité de profesores de Estudos Hispánicos da propia universidade.
Pato impartirá ademais un curso de verán na Universidade de California sobre memoria e migración, e o papel das artes no mundo académico, asunto que tamén desenvolveu na de Harvard. Toda a súa vida académica arredor das artes e a neurociencia está baseada no poder de comunicación dos feitos artísticos para contar historias universais. É co-creadora dunha pioneira clase sobre memoria xunto co neurocientífico Kenneth Kosik, a profesora e artista Kim Yasuda e a antropóloga Mary Hancock.