La Voz de Galicia

Na tradición

Cultura

Bieito Romero Bieito Romero
Emilio do Pando, nun concerto en Lugo de Luar na Lubre.Emilio do Pando, nun concerto en Lugo de Luar na Lubre.

26 Mar 2024. Actualizado a las 05:00 h.

Non hai moito tiven a honra de participar na presentación dun libro disco no que se afonda sobre a vida do señor Herminio Villaverde, alcumado popularmente como O Cazote da Fonfría. Un persoeiro singular que viviu na aldea da Fonfría, na parroquia fonsagradina do mesmo nome, e que foi un dos grandes tocadores dun pequeno e orixinal instrumento chamado birimbao ou, como din pola zona, trompa galega. Javier María López Rodríguez foi o estudoso investigador que se ocupou de elaborar este minucioso traballo de busca e exploración desta figura tan sobranceira como descoñecida da nosa tradición oral. Tiven a sorte de coñecer a Herminio a finais dos 80 grazas a outro dos grandes da nosa oralidade como foi o señor Emilio do Pando, outro persoeiro que considero excepcional e co que tiven un trato case que familiar. El foi unha das grandes pontes de enlace entre a tradición oral musical da comarca da Fonsagrada con moita outra xente que traballaba no eido das recolleitas etnográficas. Pando, na condición de veciño apreciado e respectado, abriume a porta de moitas casas onde tiven a oportunidade de descubrir, escoitar, convivir e ás veces gravar e anotar músicas e informacións que son xoias da oralidade.

Esta información que eles herdaron dos seus antergos chegou ate nós, e o noso compromiso debería ser recompilala e transmitírllela ás xeracións vindeiras. Foi por iso polo que, como testemuña, participei na presentación dese libro onde contei algunha das miñas vivencias con Herminio. Nestas ocasións actívase a inquedanza sobre a importancia de que non morran semellantes tesouros e nesa reflexión somos conscientes da irreversible perda incesante. Traballos sobre a nosa oralidade en xeral son vitais para pervivir como pobo. Persoalmente, e polo que me toca, incido nos relacionados coa parte da nosa tradición musical. Na actualidade hai investigadores e algunhas editoras que traballan moi seriamente nestes vieiros mais cómpre que todo o que se refire á recuperación colla un camiño máis estable e incluso oficializado para que mañá non sexa demasiado tarde e estas xoias non esmorezan en arquivos privados. Neste senso, compartir e divulgar é fundamental para a súa conservación.


Comentar