El «carroceteiro» lucense que con un solo brazo decidió seguir conduciendo
Lugo
Lourenzo de Vilagocende, que es en realidad José Cadenas Neira, tuvo un accidente con 25 años; él mismo tuvo que «sacar a navalla e acabar de cortar»
10 Dec 2022. Actualizado a las 20:02 h.
La historia de Lourenzo de Vilagocende es un relato de superación. Una prueba de que el ser humano es capaz de sobreponerse ante adversidades tan duras como una mutilación. Él, que perdió un brazo con 25 años, en un accidente con su carroceta en el que tuvo que «sacar a navalla do bolso como puiden e acabar de cortar o pelexo», siguió trabajando con el vehículo hasta que se jubiló en su Fonsagrada natal.
Ahora acaba de cumplir 81 años y aún conserva su ansiada carroceta, rotulada además su apodo y es que Lourenzo es el nombre de la casa familiar y Vilagocende, el de la aldea que lo vio nacer. En realidad, se llama José Cadenas Neira. «As carrocetas foron os primeiros vehículos a motor que houbo despois dos carros tirados polas vacas», cuenta este hombre.
José tiene grabada a fuego la fecha en la que tuvo el grave accidente: «Foi o 28 de xullo de 1965. Envorquei nun sitio complicado e a escuadra colleume o brazo. Quedei preso, saquei a navalla como puiden... Aínda que levaba xente comigo, escapou ao ver tanta sangue. Acabei de cortar o pelexo, camiñei 7 kilómetros ata Rioxoán, porque o accidente foi en San Bernabé. Entón subíronme a outra carroceta, leváronme a outra aldea, da que xa fun directamente para o hospital», relata el lucense.
Un medio de vida
Aunque la carroceta le quitó el brazo izquierdo, lo cierto es que «non tiña outro medio de vida, polo que decidín seguir coa profesión e volver a collela... Un adáptase a todo!», desgrana.
Lourenzo de Vilagocende dedicó su vida al traslado de madera con su vehículo. Recuerda todos los inconvenientes que tuvo que sortear: «Daquela non había pistas, tiñamos que ir atallando... Chegabamos a pobos aos que nunca accedera un vehículo, e as carrocetas eran moito máis anchas que os carros, polo que non foi doado».
Pero comprar su vehículo de trabajo, recuerda José Cadenas, implicó un gran desembolso. «Cando fun pola primeira faltábanme 300.000 pesetas. Quedei debéndollas ao banco. Os intereses, recordo, eran moi baixos, do 4 %. O que fixen foi marchar traballar, gañar os cartos, e entregalos de inmediato», explica.
Por aquel entonces, hace décadas, en cada pueblo había «dous ou tres carroceteiros», que era la denominación que reciben estos conductores. Cobrar por el servicio no era tarea fácil: «O que menos miraba a xente era o servizo que lle prestabas. Querían pagar pouco. Eu onde máis cartos gañei foi levando madeira. Marchei para unha empresa de Cangas de Narcea porque o traballo que había na montaña de Lugo era moi malo e precario».
Además, José recuerda que trasladar ganado hasta las ferias era inviable económicamente: «Gastabas máis do que gañabas», resalta. Por eso un día se subió a su carroceta y llegó hasta Cangas. Lo contrató una empresa de parqués, «que dixo que cobraría segundo traballase».
Al final, le pagaban por volumen trasladado, no tenía un sueldo fijo. «Medíanche a madeira, cargábala e segundo levases, recibías», pero ya entonces Lourenzo de Vilagocende tenía sus contactos: «Tiña moi bo trato cos obreiros, polo que me daban madeiras ocas, que me permitían trasladar moitos metros e levar moi pouco peso».
Su historia más personal
Sus ansiadas carrocetas, ya que Lourenzo de Vilagocende tuvo varias durante toda su vida, tuvieron largas y prósperas vidas. La que tiene ahora enciende a la primera, «e non fumea», presume. Todos y cada uno de los vehículos que han pasado por las manos de José ya forman parte de su historia: «Téñolles cariño, foron o meu medio de vida, e o pouco que teño, débollo a elas».