La Voz de Galicia

Cástor Pérez Casal: «O Camiño Xacobeo Miñoto Ribeiro é rigoroso coa Historia»

Celanova

X. M. R. ourense / la voz recuperador e divulgador do camiño xacobeo miñoto ribeiro
Cástor Pérez CanalCástor Pérez Canal

A descuberta dun hospital de peregrinos en Padrenda iniciou a recuperación do trazado a Compostela

30 Mar 2023. Actualizado a las 17:39 h.

O pasado domingo presentábase en Celanova o libro Camiño Xacobeo Miñoto Ribeiro. (Deputación de Ourense, 2021), un amplo estudo do trazado de peregrinación que vai de Braga a Compostela e que atravesa seis municipios do norte de Portugal e dezaseis galegos. No percorrido conviviron durante séculos peregrinos e tratantes, aínda que o paso do tempo foi arrombando a memoria de romeiros e tratantes, para soterralos no esquecemento. Un achádego nun dos concellos polos que pasaba o trazado —que entraba na provincia de Ourense dende Melgaço por Padrenda ou Lobios (segundo as tres variantes) e atravesaba as terras do Ribeiro e do Carballiño para seguir polas do Deza— chamou a atención da persoa que comezou a recuperación e reivindicación do vello camiño a Compostela. E aí segue na loita Cástor Pérez Casal (Celanova, 1970). El e José Ramón Estevez traballaron durante máis de vinte anos para recuperar as referencias documentais e o trazado do camiño.

 

—Padrenda está na orixe de todo.

—Si. Logo de rematar Xeografía e Historia comecei a traballar de Axente de Desenvolvemento Local en Padrenda. Polas tardes investigaba sobre a historia do municipio —en base ao que había no Concello, no Arquivo Histórico Provincial e no Diocesano— e chamáronme a atención as referencias a Santa María do Hospital do Condado, da que xa había datos no século XIII. E logo vin que do outro lado, en Melgaço, tamén había hospital e presenza de peregrinos. Era o ano 1998 e a partir de aí comecei co proxecto.

—Como se fai para recuperar do esquecemento un camiño de peregrinación a Compostela?

—Fun examinando a documentación dos mosteiros, os tumbos e fun perfilando o que era unha vía de peregrinación. Só no Concello de Padrenda chegue a atopar catro hospitais de peregrinos: o xa citado e os de Portela, Santa María do Vilar e San Pedro da Torre.

—Foi entón cando comezaron a traballar vostede e Estévez?

—Naquela mesma época presentáronme a José Ramón Estévez, que xa levaba tempo falando dun posible camiño de peregrinos que pasaba por Ribadavia, porque tiña documentados unha serie de hospitais na capital do Ribeiro. Daquela díxenlle: pois o camiño é este. E cando xa tiña o tema perfilado na nosa zona continuei marcando o percorrido ata Compostela.

—Cal é o trazado?

—O Camiño Xacobeo Miñoto Ribeiro une Braga con Compostela. Son, en conxunto, 265 quilómetros ao entrar dende Melgaço por Padrenda.

—Que papel tivo o viño?

—O viño permitía facer a ruta. Entón non era como agora e quen facía o camiño ía penar. Braga é a capital miñota e no percorrido topaban as terras do viño verde, logo as do Ribeiro e máis adiante as do Ulla. Aproveitaban esta circunstancia para traballar nas viñas, en función do ciclo anual, e poder conseguir diñeiro e sustento para o camiño.

—O proceso foi longo ata conseguir os apoios necesarios?

—No 1998 comezamos. No 2009 presentamos un primeiro estudo do trazado e no 2014 creouse a Asociación do Camiño Miñoto Ribeiro, na que participan os dezaseis concellos galegos e preside o de Cortegada. Logo xa se integraron as cámaras de Portugal e no 2021 presentamos o libro co estudo final e o trazado definitivo. E polo camiño creouse unha asociación de historiadores, a web e un colectivo de amigos do trazado, entre outras cousas.

—Contan co apoio de dous arcebispos.

—Somos o único trazado con ese recoñecemento. Déronnos a compostela e a mesma asinárona os arcebispos de Compostela e de Braga.

—Agarda conseguir o recoñecemento do Xacobeo?

—Coa chegada das celebracións sempre aparecen camiños ata debaixo das pedras, porque todos os alcaldes queren que lle pase polo seu Concello. E iso fai que non se decida nada, derivando a Xunta ao centro Padre Samiento o dictame. Nós temos feito o traballo con total seriedade e rigurosidade e a documentación está presentada. Se me pregunta se creo que terá a condición de camiño xacobeo a resposta é si.

«Os adegueiros do Ribeiro pagaban a reparación da ponte de Sarandón cando a estragaba o Ulla»

Fía un discurso rápido, documentado e engaiolante Cástor Pérez cando se pon a falar do trazado do camiño e dos episodios históricos vencellados ao mesmo. E incide en aspectos como o dunha realidade dura, de dor, nos tempos de esplendor do mesmo —fronte ao ocio e mesmo aos intereses particulares que poden ter algúns nestes tempos—, da presenza do duquede Láncaster e mesmo do rei Manuel I de Portugal ou da importancia do viño e as augas termais para os peregrinos históricos. Viño e peregrinos entraban en Compostela pola Porta de Mazarelos.

—A cartografía foi determinante?

—Si. Atopar un mapa militar inglés, de 1704, no que aparecía o noso camiño de Braga a Compostela foi un acontecemento. E logo outro de 1709 que matizaba máis ese tramo. Logo de dez anos traballando a zona portuguesa creo que hai documentación suficiente para comezar o camiño en Coímbra e mesmo facelo en Salamanca, xa que o Camiño das Torres comunicaría con este trazado. Mais non é cuestión de meterse en novos proxectos.

—E localizar o texto do coengo Cisneros?

—De gran importancia. O documento de 1783 que redactou o coengo da catedral Jorge Cisneros, que foi de Compostela a Cortegada aos baños, para Pedro Martín Cermeño —gobernador militar de Galicia— informándolle que o camiño estaba en mal estado e que debía reparalo, e citando expresamente o paso pola ponte de Sarandón para salvar o Ulla, foi vital para o proxecto. Atopouno en Ribadavia José Ramón Estévez.

—Os adegueiros do Ribeiro reparaban a ponte?

—Cando as crecidas estragaban ou derrubaban a ponte eran os propios adegueiros do Ribeiro os que pagaban a reparación para que os seus viños chegasen a Compostela.

Da historia de Padrenda á amizade con Osoro, a teoloxía e a música

Leva tantos anos e tempo dedicados ao proxecto que Pérez Casal podería pasarse horas falando do mesmo, aportando datos, anécdotas, episodios históricos e outras moitas cousas. Mesmo explicar como se fixo a fotografía da portada do libro que a Deputación publicou sobre o mesmo. Por riba de todo, e ante todo, lembra que este é un proxecto colectivo onde están implicadas moitas persoas, dende o seu compañeiro de facultade Jorge Lamas Bértolo —o arqueólogo que delimitou o trazado— ao alcalde de Cortegada —Avelino de Francisco preside a Asociación do Camiño Xacobeo Miñoto Ribeiro— ou os moitos amigos que fixo nestes anos en Portugal. Cástor Pérez licenciose en Xeografía e Historia e accedeu ao posto de traballo en Padrenda. E aí comezou todo.

—Como rematou de profesor de Relixión nun instituto?

—O alcalde e máis eu tivemos unha reunión con Carlos Osoro, daquela bispo de Ourense, para a cesión da rectoral, que logo se reformou cunha escola taller para dedicala ao turismo rural. Osoro interesouse pola miña formación e ao dicirlle que era historiador preguntoume se non me interesaba dar clases de Relixión. Respostei que si, pero que non tiña tempo para preparar as oposicións. E quedou aí a cousa.

—E que pasou logo?

—Pasados uns meses chamoume e díxome se quería empezar no instituto Julio Prieto Nespereira. Púxome dúas condicións: non deixar o posto en Padrenda e estudar Teoloxía. Aceptei. Compatibilicei os traballos ata o ano 2012. Dende o 2009 estou no instituto de Celanova.

—Mantén a relación?

—Funo visitar en varias ocasións e mesmo estivo comendo na miña casa en Celanova.

—Teño entendido que houbo algo entre vostede e a música.

—Ri. Tiñamos un grupo que era C + 3. O «C» era de cuñados, porque tocabamos catro que eramos cuñados, e logo había tres músicos máis. Gravamos un disco e nas festas de Ourense fomos teloneiros de Seguridad Social, Celtas Cortos, Los Secretos e outros. Foron tempos! Agora o meu é a lectura e a bicicleta.

Quen son.

«Os que me coñecen din que son traballador e dedicado, curioso e que cando comezo algo vou ata o final, como no caso do Miñoto Ribeiro. Entregado, xusto, bo e, por riba de todo, nada interesado. Guíome polos meus principios, aínda que iso ás veces non sexa beneficioso para min»

 


Comentar