Esta familia de Santiago es fan del entroido más tradicional e impulsó la guía ilustrada de máscaras más completa de Galicia
Santiago
El proyecto, coordinado por Óscar Soutelo, se financia a través de un «crowdfunding»
26 Nov 2024. Actualizado a las 05:00 h.
En San Caetano vive una de las familias de Santiago que más disfruta del entroido gallego y toda la tradición que lo rodea. «Tanto o pai da miña parella como o meu son ourensáns, pero non de concellos que teñan gran relación co entroido. O noso interese non vén por unha cuestión de sangue. Eu nacín e crieime en Barcelona e ela, que é de Lugo, creceu tamén en Cataluña. Vinme a Galicia cuns 18 anos e Tamara veuse logo a estudar aquí. Ese primeiro ano xa empezamos os dous buscando as manifestacións do entroido máis pequenas, indo de aldea en aldea, e chegou a engancharnos», explica Óscar Soutelo, un recepcionista de hotel que se define como un «freak entusiasta de canta troula entroideira haxa». A sus 45 años, tiene con Tamara Mosqueira, de 38, tres hijas, con las que cada año intentan descubrir algún carnaval que nunca hayan visto y el lunes no suelen faltar a su cita con la comarca de Laza, aunque huyen de la «turistificación da baixada da Morena e a Farrapada; e, o domingo, soemos ir á zona do Macizo Central, por Viana do Bolo e o seu entorno, onde temos bastantes amizades», indica el vecino de Compostela. Él es, además, el impulsor de Entruidos e mascaradas na Galiza, la guía ilustrada más completa sobre las máscaras y trajes del carnaval tanto en el territorio gallego como en otros zonas gallegoparlantes.
Son 150 páginas en las que se recopilan 146 máscaras, acompañadas por una breve explicación, las que conforman este manual práctico de vocación divulgativa, que busca colaborar con la difusión y conservación de los entroidos más asentados y de otros menos conocidos. Para que esta publicación vea la luz, lanzaron una campaña de crowdfunding a través de la plataforma Verkami, en la cual ya han recaudado más de 6.900 euros (de los 7.000 fijados como meta). «O libro xa está maquetado e, basicamente, eses cartos irán para pagar os custes de impresión e o envío das recompensas ás persoas que colaboraron. O sentido de facer isto é contribuír coa comunidade da Escola Semente Compostela, unhas escolas que nacen da iniciativa popular e non se sustentan con subvencións institucionais. A parte das cotas, as familias sacamos adiante distintas iniciativas para colaborar», indica Óscar, quien explica que esta guía «non vai só do entroido, senón dos rituais do ciclo de inverno, que comezarían nos magostos e na época do Nadal e rematan cando empeza a coresma».
Ha ido construyéndola «despois das quendas nocturnas, roubándolle un pouco de tempo ao sono e entre cambios de cueiros», dice. Además, destaca las aportaciones que han hecho a la publicación la propia Tamara, que forma parte de la dirección administrativa de Semente y colaboró «cun traballo de campo esencial para a creación do libro, ademais das actividades da unidade didáctica que o acompaña, 40 páxinas con propostas para toda a familia». Olalla Diéguez, originaria de Matamá (Laza), fue la encargada de la maquetación y diseño. «Ela forma parte viva desta tradición. Viviu o entroido desde moi pequena e pinta as mitras de peliqueiro que constrúe o seu pai de forma artesanal, Paco, o cal firma o prólogo», indica Óscar. Y, entre las recompensas que entregarán a los que participen en la campaña de crowdfunding, hay desde un cuaderno para colorear con personajes del entroido hasta una ilustración exclusiva y numerada hecha por el compostelano Sergio Casas o un collar de boteiro creado por la artesana arousana Ana Miguéns.
Aclara el coordinador y creador principal de contenido de Entruidos e mascaradas na Galiza que este trabajo parte sobre una base previa, una guía de campo publicada en el 2017 «moi parecida a esta, autoeditada pola Semente». En aquel caso, recopilaba 62 máscaras y en este son más del doble y, a diferencia del anterior, es una publicación dirigida tanto a un público infantil como adulto. Insiste en que, para él, el concepto de máscaras del entroido va más allá de una careta, incluye todo el atuendo típico e incluso la forma de actuar: En este sentido, indica Óscar, «as máscaras galegas conflúen co ritual das máscaras de toda Europa nun sentido moi similar, con costumes parecidas e unha diversidade estética enorme, que lamentablemente foise perdendo. En Galiciam en concreto, perdéronse moitísimas máscaras do ciclo de inverno relacionadas coa época do Nadal, que é algo que continúa habendo na provindia de Zamora e no norte de Portugal, por exemplo, onde si foron quen de manter ese legado».