El Sergas admite que la hospitalización a domicilio no llega a todos los concellos

A MARIÑA

Fachada del Hospital Público da Mariña, en Burela
Fachada del Hospital Público da Mariña, en Burela PEPA LOSADA

El PSdeG denuncia que 10 de 14 municipios no reciben atención presencial

13 ene 2022 . Actualizado a las 05:00 h.

El PSdeG llevará al Parlamento las carencias del servicio de hospitalización a domicilio (HADO) en A Mariña. Los socialistas denuncian, como hizo semanas atrás la Plataforma na Defensa Sanitaria da Mariña, que el Servizo Galego de Saúde (Sergas) «eliminou a atención presencial de coidados paliativos en dez concellos da comarca». El Sergas admite que solo funcionan dos de los tres equipos con los que cuenta la dotación, situación que atribuye a la escasez de médicos, y niega discriminar a municipios, aunque reconoce que las isocronas -el tiempo de llegada del centro hospitalario al lugar donde se encuentra el paciente- son un criterio que, sin un tercio de la plantilla, cobra peso al decidir qué pacientes se atienden presencialmente y cuáles no.

La diputada autonómica del PSdeG, Patricia Otero, anunció el registro de una serie de baterías parlamentarias para instar a la Xunta a que «cubra as prazas, tanto de persoal médico como de enfermería, do servizo de paliativos e HADO, ata chegar á dotación inicial todos os días da semana, para poder retomar a atención presencial na totalidade dos concellos da Mariña».

«Desde hai máis de seis meses só hai dous médicos no servizo», resalta Otero, «e incluso algúns días chegou a haber só un. Ademais, os permisos e as baixas do persoal de enfermería non se están a cubrir, recaendo esas quendas de ausencias nos outros compañeiros do servizo», añade.

Los socialistas recuerdan que el servicio de HADO ofrece una alternativa asistencial a la hospitalización convencional, «para atender a doentes oncolóxicos, infecciosos, con cirurxías complexas, crónicos ou en estado terminal». Una asistencia, señala, «que se creou no seu momento xa dun xeito deficitario, con tres facultativos, de luns a venres polas mañás, e cinco profesionais de enfermería en quendas matinais e de tarde todos os días da semana».

Otero critica que al no disponer de personal el Sergas «adoptou a solución de que desaparecese a atención presencial na maior parte dos concellos da Mariña». Así, la diputada autonómica denuncia que el servicio de atención a domicilio solo funciona presencialmente en Burela, Foz, Cervo y Xove. «Nos outros casos están a ser derivados a Atención Primaria, onde hai unha saturación», remarca.

El pasado 27 de diciembre, la plataforma sanitaria denunciaba el caso de un paciente con aplasia medular derivado al servicio de cuidados paliativos. «Toda a atención que recibiu foi telefónica», expuso el colectivo, que exigía al Sergas «retomar a atención presencial en todos os municipios», ya que «máis do 60% da poboación da Mariña fica sen a presencialidade», lo que genera «desigualdade». Así, rechazan «o argumento de que non hai médicos», que «non é resposta para a veciñanza». El día 31 de ese mes, la familia de un dependiente, vecino de la zona de Viveiro, explicaba a La Voz su caso.

El gerente provincial del Sergas, Ramón Ares, aseguró que «a única razón» por la que la Xunta solo dispone de dos médicos «é a imposibilidade, pola escaseza de profesionais, de atopar un terceiro facultativo de medicina de familia ou dunha especialidade compatible con traballar en HADO».

Esta situación «obriga», argumenta Ares, a «reestruturar a actividade», para «acometer a demanda asistencial que temos en función da nosa capacidade». De este modo, el Sergas tiene en cuenta para decidir los casos que se atienden a domicilio «dous parámetros: a patoloxía do paciente e a isocrona, ou a distancia que poida haber entre o lugar de residencia e o hospital».

«Non se fai ningunha distinción específica sobre ningún concello nin hai ningún criterio xeográfico para non atender á xente, pero loxicamente valoramos a isocrona en función da carga asistencial que temos, para atender ao maior número posible de pacientes cos recursos que temos», alega Ares.

Sobre las vacaciones de la plantilla de enfermería, «substitúese sempre que se pode, e se non se fai é pola imposibilidade de persoal que temos», concluye.