La Xunta reconoce como Ben de Interese Cultural la antigua línea de vagonetas de Novo y Sierra
VALGA
Se culmina así un proceso iniciado, a petición del Concello de Valga, en el año 2019
19 jun 2022 . Actualizado a las 05:00 h.La Xunta de Galicia declaró el día 9 como Ben de Interese Cultural (BIC), en la categoría de monumento y como patrimonio industrial, a antigua línea de vagonetas aéreas vinculada a la actividad de la desaparecida empresa de cerámica Novo y Sierra. De esa forma, se completaba un trámite que se inició en el año 2019 a petición del concello valgués.
Con esta declaración se protegen varios elementos, desde los restos del antiguo embarcadero de carga y descarga de mercancías ubicado en el Ulla, además de las siete torres, cuatro de ellas completas, de la línea que unía el cauce fluvial con la fábrica y la Mina Mercedes, de donde se extraía la arcilla empleada en la factoría, desaparecida en el año 2009.
El Concello de Valga lleva años queriendo poner en valor todos estos elementos, y por eso pidió su catalogación como BIC. Esta ha llegado, lo que supone que «estes vestixios quedan agora baixo o réxime de protección establecido na Lei de Patrimonio Cultural de Galicia, que implica a máxima protección e tutela. A Xunta de Galicia tivo en conta a excepcional singularidade da antiga liña de vagonetas, xa que permite transmitir como era o funcionamento das explotacións mineiras da época», explica el ayuntamiento.
Desde el Concello recuerdan que las torres son de celosía metálica y «permitían a circulación pechada de ida e volta, combinando a suspensión e o percorrido por carrís dunha vagonetas capaces de transportar máis de 300 quilos». El uso de este sistema, dice la Xunta, resulta «un exemplo do transporte aéreo de materiais e unha tipoloxía industrial, a da cerámica, moi presente e relevante en Galicia, especialmente no Baixo Ulla». La línea de vagonetas se remonta al año 1927 «e o uso de celosía metálica aínda conservada fai que sexa un exemplo único na nosa comunidade». Además, los informes elaborados por los técnicos «constatan o uso de sistemas de suspensión que supoñían unha tecnoloxía avanzada para a época que permitía posicionar a industria de referencia en mellores condicións polos rendementos en tempo e volume de material transportado».
Este patrimonio forma parte del proyecto del Concello para la dinamización turística de Valga.