La Xunta responde a Betanzos y acusa a la alcaldesa de «escurrir o bulto» y defender a la concesionaria en la crisis del agua

D. Vázquez BETANZOS

BETANZOS

ANGEL MANSO

«Será la Justicia la que diga quién miente en este asunto», dice la regidora

30 nov 2023 . Actualizado a las 17:14 h.

Seis meses después del brote de gastroenteritis en Betanzos que se relaciona con la presencia de norovirus en el agua de la traída el discurso del Concello y de la Xunta sobre el origen de este brote sigue basándose en un cruce de acusaciones. Si el viernes fue la alcaldesa, María Barral, la que acusó a la Xunta de mentir y ocultar por «motivos políticos» los informes de Augas que decían que en el Mendo, de donde capta el agua la ciudad, había norovirus, unos datos que recoge un informe del Seprona presentado en el juzgado, este martes la conselleira de Infraestruturas, Ethel Vázquez, cargó contra estas declaraciones. «Parece mentira que unha alcaldesa pretenda acusar a Xunta de Galicia e defender a concesionaria do servizo de auga, debería darlle vergoña literalmente acudir a mentira, a descalificacións graves co obxectivo de defender a concesionaria do servizo da auga», dijo y puntualizó que «dende Augas de Galicia axudamos de xeito permanente ao Concello de Betanzos a resolver esa problemática do brote de gastroenterite e solicitamos tanto dende a Consellería de Sanidade como de Augas de Galicia que se procedera a limpeza das conduccións e os depósitos como algo efectivo que resolverìa o problema de abastecemento á poboación e axudando e apoiando ao Concello».

La conselleira recordó que la «alcaldesa acusou permanentemente que a problemática estaba no río para escurrir o bulto, o Concello e a alcaldesa defendendo á concesionaria», estimó y precisó que desde Augas de Galicia realizaron 63 muestras en el Mendo y otros ríos y en todos «os niveis eran similares, porque as analíticas hai que entendelas e os niveis eran praticamente iguais en todos os ríos». «A conclusión dos técnicos de Augas canto tes analíticas similares en todos os ríos onde hai captacións e onde non hai problema de gastroenterite que o resultado é que non é cuestión do río senón do sistema de abastecemento e polo tanto debería mirar máis cara a concesionaria e o Concello que atacar a Xunta», dijo.

Ethel Vázquez invitó a la regidora brigantina a que les diga o «parágrafo onde o informe da Garda Civil indica claramente, se è que existe, que o episodio de gastroenterite se debe como co secuencia (ao estado) do río». En la rueda de prensa Barral lo que había indicado es que la Xunta negó siempre que hubiera norovirus en el río y el informe del Seprona recoge que Augas si había lo había detectado en el Mendo.

La conselleira insistió en que el Mendo registraba los mismos parámetros que el resto de los ríos gallegos donde hay captaciones. Asimismo, la conselleira pidió a Barral «respecto aos técnicos de Augas que veñen traballa do e axudando ao Concello en todo momento e ofrecendo alternativas como era limpiar depósitos e conduccións e pode preguntar a compañeiros como o alcalde de Pontedeume, que tivo un episodio de deixar sen abastecemento a poboación e Augas de Galicia fixo unha obra para axudar e aí está o resultado, ou preguntar ao seu compañeiro Bugallo, cando houbo un episodio de vertedura de puríns no Tambre, aí estivo Augas de Galicia para identificar a problemática e actuar».

Las palabras de la conselleira también tuvieron respuesta por parte de la alcaldesa. «Será la Justicia la que al final diga quien miente en este asunto» dijo. «Lo que tengo claro es lo que pone el informe de la Guardia Civil que recoge las analíticas de Augas de Galicia durante junio en varios puntos del Mendo aguas arriba de la captación. Y ese informe es claro. Hay presencia de norovirus en el río en esos puntos. Unos días en todos los analizados, otros días en alguno de ellos. Por tanto, quien mintió es la consellería y Augas de Galicia cuando afirmó, en pleno brote de gastroenteritis que el origen estaba en la red de abastecimiento, ya que en el río no había norovirus», afirmó Barral.

La regidora recordó que durante el brote se pidieron por parte del Concello a Augas los informes de las analíticas del río, pero «curiosamente nunca llegaron al Concello». «Lo único que se repitió por activa y por pasiva, tanto en las reuniones como en los medios fue que no había norovirus en el agua del río», remarcó. Para Barral la crispación que muestra la conselleira en sus declaraciones responde al hecho de que «no contaba con este informe del Seprona que desmonta lo que dijeron durante las semanas en la Xunta sobre el brote y por contra refuerza lo que sí denunciaba el Concello, que era que el virus estaba en el río». Entiende que «la conselleira intente desviar la atención sobre el asunto, dándole la vuelta y culpando, como ya hizo durante el brote, al Concello de la situación. Pero lo que no va a poder hacer la conselleira desdecir los resultados de las analíticas ni el informe de la Guardia Civil donde indican los días y lugares en los que se tomaron las muestras y en los que el agua del río contenía presencia de norovirus. Eso es lo que denunciamos desde el Concello».

Barral entiende que aquí la única que escurrió el bulto durante todo el brote fue la propia conselleira que «ni apareció, ni llamó, ni se preocupó por la situación y sí porque se le ocultase al Concello los resultados de las analíticas para poder seguir diciendo que el origen no estaba e el río sino en la red de abastecimiento».

La alcaldesa dijo que lamenta «la obsesión» de la conselleira con Betanzos y «conmigo en particular como con otros alcaldes que no le rendimos la pleitesía que a ella le gustaría. Eso hace que reaccione fuera del respeto institucional que una conselleira debiera mantener».

El BNG pide documentación

Por su parte, la diputada del BNG Mercedes Queixas exige explicaciones en el Parlamento sobre la contaminación del Mendo que dio lugar a los lugar a los brotes de norovirus detectados este verano en Betanzos. «Se ben corresponde ao Concello de Betanzos o abastecemento domiciliario de auga potábel e o seu control sanitario, a rede de sumidoiros e o tratamento das augas residuais é competencia da Xunta garantir que as augas residuais que retornan aos ríos estean debidamente depuradas, así como o control e clausura de toda vertedura sen amparo legal», explicó Mercedes Queixas. «É obvio que os concellos non poden exercer este control fora do seu termo municipal e polo tanto é competencia de Augas de Galiza actuar para evitar as verteduras nos nosos ríos», añadió.

«O norovirus que ten causado a clausura da traída betanceira, é un virus que só se transmite entre humanos, conforme teñen indicado as autoridades sanitarias. Quere dicir isto que, necesariamente, o vertido que ten contaminado a auga do servizo de abastecemento desde a captación se debe a augas residuais de orixe humana non depuradas, en caudal suficiente para comprometer a salubridade da lámina de auga que o Mendo arrastraba no verán», indicó la diputada del BNG. «Desta situación demos traslado nesta cámara ao goberno da Xunta, ao que lle formulamos unha batería de preguntas escritas ás que non deu resposta», informó Queixas

«Mais a resposta chegou agora ao certificar o Seprona que había norovirus no río Mendo durante o gromo de gastroenterite, nas inmediacións das depuradoras de Oza-Cesuras e Curtis, contradicindo e desacreditando a propia conselleira e Infraestruturas quen o negara publicamente», indicó la diputada nacionalista.

Desde el BNG piden a la consellería que explique por qué negó reiteradamente la existencia de norovirus en el agua do río, poniendo en riesgo la salud de miles de personas, en los dos episodios de contaminación que se produjeron este verano en Betanzos. «A Xunta ten que tomar medidas para poñer solución á situación de verquidos continuos, problemas de saneamento e depuración nestes concellos e que afecta tamén á calidade da auga da ría de Betanzos», concluyó.

El grupo municipal do BNG de Betanzos solicitará además copia de toda la documentación que el gobierno local tiene en relación con la contaminación del agua.

«Pensamos que o goberno local ten que facilitar á veciñanza toda a información e facer públicas as analíticas para pechar as polémicas sobre o tema e esixir que se tomen medidas para solucionar esta situación o antes posíbel», precisó Amelia Sánchez, portavoz del BNG en Betanzos.