Carlos Núñez e Baiuca: dúas iconas da música tradicional de Galicia, xuntas nunha canción
![Javier Becerra](https://img.lavdg.com/sc/8XFoVbds2zvNLD78VzDxsU861qY=/75x75/perfiles/17/1622647809478_thumb.jpg)
CULTURA
![Carlos Núñez e Álex Guillán (Baiuca), na rúa do Vilar en Santiago.](https://img.lavdg.com/sc/rygr0cwGh59TlXKVfB4WLkr2nB8=/480x/2022/02/15/00121644961982150805408/Foto/GF16P37F2_225153.jpg)
Os músicos tenden pontes xeracionais en «Solsticio», unha alborada de inspiración lusa que acada unha nova textura coa electrónica
16 feb 2022 . Actualizado a las 11:01 h.Álex Guillán, o responsable do proxecto Baiuca, tiña oito anos cando viu un concerto de Carlos Núñez en Vilagarcía de Arousa. «Eu non era gaiteiro entón, pero aquel directo foi o xerme de querer selo», lembra. O autor de A irmandade das estrelas soubo de Baiuca hai pouco. Nunha entrevista en La Voz de maio do 2021 Guillán mencionábao como referente. «Intereseime por saber quen era e pareceume moi interesante o que facía», comenta Carlos Núñez. Os dous comparten mesa no café Paradiso de Santiago, decláranse admiración mutua e tamén falan de Solsticio, o seu tema conxunto, que tende unha ponte entre dúas xeracións da música de raíz en Galicia e que se publica mañá nas plataformas dixitais.
Falan dun mesmo contido, aínda que a linguaxe evolucionase. «Antes dicían etno-dance e agora chámanlle folktrónica», sinala Núñez, motor do encontro. Guillán admite que pensou en contactar con el en varias ocasións no pasado, pero non chegou a facelo. «Non me gusta que me digan que non», ri. Por iso a invitación para participar na revisión de A irmandade das estrelas polo seu 25.º aniversario foi un doce que non podía rexeitar. Daquel encontro xurdiu a posibilidade de recuperar unha alborada inédita de Núñez. Baiuca refíxoa, converténdoa nunha creación diferente.
«É un traballo marabilloso —sinala Núñez—. Isto é música molecular. Trátase de poñer cousas en lugares diferentes e combinar esas moléculas. Hai anos que traballo con alboradas do norte de Portugal. Están en modo dórico. Curiosamente é unha escala que se utiliza moito no trap. Bad Bunny, por exemplo».
«Baiuca deulle outra cociña molecular. É moi parecido ao que fixo Ricardo Portela nos anos cincuenta con Aires de Pontevedra —explica Núñez—, que hoxe é unha das melodías de gaita máis coñecidas do mundo. É unha peza que vén da tradición do século XIX. En Caracas, Portela cortou e pegou. Fixo un formato en ton maior ao gusto da época, con dúas partes». Baiuca someteu Solsticio a un renacer electrónico con loops, incluíulle tamén o sample dunha gravación tradicional de Paulino Pereira João e outorgoulle un toque contemporáneo. Créase así outro paso na cadea evolutiva de algo que, insisten, en esencia é o mesmo. «Antes o trance era coller unha gaita ou unha pandeireta e facer música —pensa Guillán—. Dalgún xeito é algo que me perseguiu dende o primeiro momento, entender que iso era algo común entre a música electrónica e a tradicional. Como se busca ese loop continuo de xente tocando durante toda a noite co mesmo ritmo e que entre. Por iso casa todo tan ben».
O próximo 25 de febreiro Baiuca actúa na sala Pelícano da Coruña. Ao mencionar a data, Núñez pregunta: «E se a facemos en directo ese día por primeira vez?». «Pois vale», dille Guillán. Queda anotado entón.