Xesús Piñeiro: «Castelao fixo da súa arte unha arma para loitar socialmente»

gala dacosta diehl FERROL / LA VOZ

CULTURA

Xesús Piñeiro, pouco antes do inicio da presentación do libro na asociación Artábria de Ferrol.
Xesús Piñeiro, pouco antes do inicio da presentación do libro na asociación Artábria de Ferrol. José Pardo

A nova obra do escritor eumés recolle os anos de formación artística do intelectual rianxeiro

30 sep 2022 . Actualizado a las 05:00 h.

O novo ensaio de Xesús Piñeiro Castelao, plástica e pensamento 1903-1916 trata sobre os anos de formación artística do xenio rianxeiro, e insiste en desmontar certas ideas preconcibidas do galeguista, como que a súa primeira etapa artística foi conservadora. Piñeiro aborda a figura de Castelao dende a admiración e o achegamento á súa evolución: ve nel unha persoa con ideas móbiles, un ser que se desenvolve e cuxas distintas facetas van da man dese espallamento de coñecementos.

A presentación do libro publicado por Galaxia, a cargo do propio Xesús Piñeiro (Pontedeume, 1947), tivo lugar este xoves na sede da asociación Artábria. A entidade cultural de Ferrol acolleu un coloquio entre o autor do texto e o seu prologuista, Xosé Manuel Pazo Blanco.

Piñeiro estudou primeiro Maxisterio e máis adiante Historia da Arte. Exerce como mestre á vez que compaxina este labor coa súa vocación de crítico artístico e historiador de arte. De feito, por moitos anos foi colaborador de A Nosa Terra como crítico de arte e publicou A paisaxe da nación. Ideoloxía en imaxes da pintura galega de 1912 a 1930 (Deputación da Coruña, 2017), obra centrada no nacemento da pintura de paisaxe, expresión plástica do xurdimento do nacionalismo nese período.

Piñeiro entrelaza neste libro a obra e o pensamento dunha das figuras máis importantes do país. Tamén desmonta o mito explicando que Castelao comezou a formarse como artista nunha época efectivamente conservadora, e que a arte daquel entón era costumista. «Salvando a Sorolla, o resto dos artistas eran costumistas: costumistas do Estado español, na súa maioría», matiza.

«Castelao estaba no mundo», di nun recente artigo o escritor ferrolán Henrique Dacosta. Por iso, Castelao mira non só da obra de Pardo Bazán ou de Valle-Inclán, senón que tamén viaxa a outros países e se deixa influír polo realismo francés de Daumier e de Courbet, este último pintor dos obreiros e das mulleres reais. Na biblioteca de Castelao, explica o escritor, atopáronse moitos tomos sobre pintura, tamén revistas internacionais sobre arte.

Introdutor do realismo

O rianxeiro escolleu correntes en función do público ao que se quería dirixir, e iso obrigouno a abandonar o costumismo polo realismo. Faloulle a un país ruralizado, que non casaba coa vangarda europea daquel tempo. Piñeiro, como outros moitos autores, sostén que foi o introdutor do realismo en España, pois os primeiros realistas recoñecidos son da década dos anos 20 do século pasado, mentres que a el se lle coñecen pezas dos anos 10.

«El fixo da súa arte unha arma para loitar socialmente», conta Piñeiro para engadir: «O que fai é caricatura, óleos... Castelao bebe disto xa en América, na pulpería que rexenta seu pai na Arxentina mentres lía a revista Caras y caretas dirixida por Xosé María Cao».

Sepárase máis tarde da caricatura propia do seu tempo porque se baseaba en explotar defectos físicos. «El dáse conta de que para a intervención social era bo usar o humor». O intelectual galeguista viviu unha Galicia que esmorecía, «que perdeu a nobreza e a fidalguía», como lembra Piñeiro.

O pai do nacionalismo galego converteuse no elo necesario para conquistar o rol relevante do que a Xeración dos Novos gozou dentro da arte europea, e foi dos poucos que soubo ver o papel do realismo na arte e que pelexou a contracorrente para superar o costumismo.

O novo libro de Xesús Piñeiro ten a intención de poñer de relevo o papel da época que viviu Castelao e a súa influencia no modo de ver e de debuxar a realidade que tiña o creador rianxeiro.