Cree que «máis pronto que tarde» habrá y que no serán voluntarias
20 sep 2024 . Actualizado a las 05:00 h.Entre los alcaldes de la zona que estuvieron ayer en Santiago en la presentación del informe sobre la reforma de la planta municipal gallega no podía faltar José Crespo. El regidor de Lalín lideró hace dos décadas un estudio más modesto pero en la misma línea sobre las ventajas de la fusión de concellos, entonces con el ejemplo de los seis de Deza. Y la comarca vuelve a la palestra en ese nuevo documento elaborado por la Fundación Juana de Vega junto a diversos expertos y las tres universidades gallegas, ya que dos de las simulaciones analizadas tienen que ver con las tierras dezanas.
Crespo se pronunciaba sobre este espinoso asunto, con rechazo a esa posibilidad ya adelantado por los otros regidores dezanos aún sin haber leído ni la primera línea del estudio. En Radio Voz el alcalde de Lalín insistió en que se trata de un informe técnico sobre el que dará su opinión tras leerlo, para insistir en que resulta más amplio que el promovido hace dos décadas por él y que la Xunta reiteró ya varias veces que cualquier fusión en Galicia será en todo caso voluntaria.
«Non entendo ás veces eses ataques furibundos e dicir por certo que eu non tiven nada que ver con este estudo... a situación dos concellos, non só en Galicia senón tamén en España porque temos 8.134 ou algo así, é unha barbaridade», remarcó. Respecto al nuevo informe que pone el foco en Deza quiso tranquilizar a todo el mundo: «non vai a ser ningunha imposición e vexo o posicionamento dalgúns botándome a culpa a min e parece que as cousas que son obxectivas a algúns non lles gustas. Eu non tiven nada que ver con este estudo nin me consultaron nada».
El regidor lalinense sí cree positivo este tipo de análisis para después tomar decisiones. «Dá a sensación de como se alguén lle puxeran unha pistola ao peito, para nada, o que non cabe dúbida é que na vida débese evolucionar e antes de criticar calquera estudo débese primeiro lelo e despois dar o teu parecer. E hai ente que quere a fusión e outra que non». Para Crespo, «se os concellos de menos de 5.000 habitantes queren prestar uns servizos de calidade no futuro non lle vai quedar máis remedio que tomar algunha determinación, ben sexa fusionando concellos ou calquera outra fórmula», resaltando ejemplos donde sí funcionó como en Dinamarca o Alemania.
«Isto é un proceso de aprendizaxe e o apoio social xa é moi superior ao de hai vinte anos», dijo Crespo, reconociendo que llega desde la vecindad, «que xa ven con moitos mellores ollos a fusión de municipios», y no de los políticos. Considera que «máis pronto que tarde haberá fusión de municipios en España» considerando que no será de forma voluntaria y que se requerirá «un gran acordo e consenso político» a nivel nacional, fijando que no puede haber concellos menores de una cifra de habitantes.
Fue más allá y ejemplificó: «se houbera un concello hipotético de Deza calquera parroquia de Dozón tería os mesmos servizos que unha de Lalín, serían vantaxes; outra cousa é que a fusión sempre rasca desde o punto de vista político porque sobramos moitos alcaldes e concelleiros». Un fusión en Deza supondría bajar de 88 a 21 los ediles y de seis a un solo alcalde. Aboga por una visión de prestación de servicios de calidad a los vecinos para evaluar ese tipo de medidas, que deberá acometer el Estado con consenso. Resaltó que la Unión Europea establece en 8.000 habitantes «a unidade mínima para poder ter solvencia desde o punto de vista municipal», cuando antes eran 5.000.
«As fusións voluntarias nunca van ser nada significativo, van ser pouca cousa. A efectividade real viría por un acordo político a nivel español», augura el regidor, defendiendo la relevancia del nuevo estudio. «Pido respecto e responsabilidade e que estean tranquilos, que eu non quero a silla de ninguén», aseveró tras críticas de otros regidores.
Somoza rebate a Camiñas
Por su parte, la portavoz del PP de Rodeiro, Cati Somoza, rebatió ayer al regidor, José Luis Camiñas, que le acusó de que si hubiera gobernado hubiera apoyado la fusión con Lalín. Somoza desmiente que hubiera ocurrido y defiende que Rodeiro debe mantenerse como municipio.