Las sucursales bancarias en la zona se redujeron en más de la mitad desde el 2015

David Cofán Mazás
david cofán A ESTRADA, LALÍN / LA VOZ

VILA DE CRUCES

Miguel souto

En Forcarei o Vila de Cruces pasaron de tener 4 bancos a tan solo uno

30 ene 2024 . Actualizado a las 05:00 h.

Los pequeños municipios del rural fueron los más perjudicados en la redistribución de las sucursales bancarias que tuvo lugar tras la crisis financiera del 2008. Muchos núcleos, e incluso concellos enteros, se quedaron sin oficina, teniendo que desplazarse a otras localidades a sacar dinero o realizar cualquier gestión. En las comarcas de Deza y Tabeirós se redujo a la mitad el número de bancos desde el 2015, pasando de contar con 42 sucursales a tan solo 22. Una caída del 52,4 % que sin duda afecta a la calidad de vida de los vecinos.

El cierre de oficinas afectó a todos los municipios menos a Dozón, donde ya no había. Los más poblados, Lalín y A Estrada, perdieron una cantidad considerable de bancos. En la capital dezana, en el 2015 había once sucursales, seis bancarias y una cooperativa de crédito. Actualmente son siete: dos de Abanca —en Lalín y Vilatuxe—, una del BBVA, otra del Santander, del Sabadell, de Caixabank y de Caixa Rural Galega.

En A Estrada cerraron seis, pasando de once a cinco, todas en el casco urbano. Actualmente hay sedes de Abanca, Santander, Caixabank, BBVA y Sabadell. Las ubicadas en Codeseda y Souto de Vea, de Abanca, cerraron y fueron sustituidas por la oficina móvil que fleta la entidad a las zonas rurales sin sede física.

Silleda solo perdió una sucursal, contando con cinco frente a las seis de nueve años atrás. Dos de Abanca —una en A Bandeira—, una del Santander, otra de Caixabank y también de BBVA. En Agolada, Rodeiro y Cerdedo-Cotobade solo queda uno de los dos bancos activos en el 2015, todos ellos de Abanca.

Los datos del último informe del Banco de España, con cifras actualizadas a septiembre del 2023, señalan que en Vila de Cruces y Forcarei la pérdida fue del 75 %. Los vecinos de estos concellos pasaron de contar con cuatro oficinas a una única hoy día.

«O Defensor do Cliente Bancario é imprescindible»

Xosé Cuns, que dirixe en Galicia a Rede Europea contra a Pobreza, analiza a situación provocada polo peche de entidades bancarias na provincia coruñesa.

—Que supón para os usuarios?

—Unha menor posibilidade de atención, especialmente no eido rural, que impide acceder a todo tipo de servizos bancarios, que nós entendemos como un dereito. E o grave é que obriga ás entidades bancarias a priorizar, e prioriza en clientes rendibles fronte a usuarios como persoas maiores, en risco de exclusión, pobreza ou vulnerabilidade. Vemos cada vez máis inseguridade xurídica, para persoas vulnerables, por exemplo pola negativa a abrir contas de pago básicas sen comisións de ningún tipo, aínda que a lei as establece. Como hai menos oficinas, hai máis presión para conseguir resultados, e ao final, déixase fóra aos clientes menos rendibles: maiores e, en xeral, persoas vulnerables.

—Deberían ter intervido as Administracións para frear os peches?

—Quizais non tanto para frear os peches, que tamén, pero deberían ter actuado sobre todo para garantir os servizos. Para nós é evidente que ter unha conta bancaria e uns servizos bancarios non é na maioría dos casos unha decisión libre, é case obrigatorio para percibir calquera prestación. Polo tanto, unha eiva da Administración, xa da estatal, é non entender que ter acceso a eses servizos bancarios é un dereito que debe ser garantido e asegurado. Sen unha banca pública, ten que incluírse nas obrigas das entidades bancarias prestar ese servizo universal. Non está regulado, e estamos coa gran eiva de non ter a figura do Defensor do Cliente Bancario, que ía apoiarse na anterior lexislatura pero que caeu co adianto electoral.

As medidas alternativas ao peche de sucursais son suficientes?

—Van funcionando, con bastantes diferenzas entre unhas entidades e outras; tamén algunhas tratan de apoiar máis ás persoas maiores, sen fixar un horario determinado para atendelas. Pero queda bastante por facer. O que houbo ata agora foron parches, e se encima se teñen que financiar con diñeiro público... O que ten que haber é a media hora, ou unha hora como moito, de desprazamento, unha oficina bancaria con persoal, e non servizos itinerantes, que parece que é a moda para atender ao rural. Nós xa eliminamos a palabra das nosas demandas ante as eleccións autonómicas.