Regístrate gratis y recibe en tu correo las principales noticias del día

Machado, sempre

Ramón Nicolás

FUGAS

Xesús Alonso Montero (na imaxe, intervindo no acto da Real Academia Galega en Córgomo) sinalou que Machado foi o autor que más influíu na súa configuración intelectual.
Xesús Alonso Montero (na imaxe, intervindo no acto da Real Academia Galega en Córgomo) sinalou que Machado foi o autor que más influíu na súa configuración intelectual. Santi M. Amil

19 ago 2022 . Actualizado a las 05:00 h.

Nunha visita que o profesor Xesús Alonso Montero fixo a Benavente hai algúns anos para disertar sobre Antonio Machado declarou que o seu sentir por este último ía máis alá da devoción pola súa obra ou polo seu percorrido vital como profesor de Literatura. No seu caso, afirmaba, Machado fora o escritor que máis influíra na súa configuración intelectual e, non en van, é este un libro sobre Machado, si, mais por el transita, como é natural, a presenza do autor, que protagonizou importantes capítulos no universo machadiano ao longo do seu percorrido docente, político e cultural. E, en efecto, o libro concíbese como unha obriga persoal sobre Antonio Machado e sobre aspectos pouco transitados ou case descoñecidos do autor de Campos de Castilla.

Ben sabido é que a figura de Machado suscitaba antipatías ao longo do franquismo polo seu compromiso coa causa da República mais, tamén cómpre dicilo, a súa actitude ética e o remol que deixou a súa obra conduciu a reivindicalo con teimosía desde posicións enfrontadas a aquel. Este ensaio ilumina o territorio vinculado co trato que recibiu Machado polo franquismo e polos opositores deste ao longo de dezasete cumpridos capítulos.

Hai dúas crónicas, amplas e vizosas, nestas páxinas: a da actitude do réxime franquista ante a obra de Machado e a dos recoñecementos que se organizaron desde o ano 1959, moitos deles auspiciados polo partido comunista. Particularmente, sabía da homenaxe literaria que se lle tributara en Galicia e que, por exemplo, xerou o primeiro poema en lingua galega do escritor Manuel Lueiro Rey para a publicación Antonio Machado na nosa voz (1966), colectánea ideada e coordinada por Alonso Montero; pero ignoraba outras moitas que aquí se condensan —con valiosa información en todos os casos— como a celebrada en Vigo, talvez unha das primeiras, nas aulas do Instituto Santa Irene a cargo da profesora Consuelo Burel no ano 1946.

Non son, finalmente, menos relevantes as páxinas que reparan no ámbito da edición ou reedición das súas obra ou o tratamento que recibiu en diversas publicacións. Estes e outros asuntos trátanse con rigor e inequívoca utilidade para machadianos e para os que —aínda— non o son.