María Canosa: «A miña nai é a lectora cero»

FUGAS

María Canosa.
María Canosa. Ana García

A enxeñeira que fai o camiño a contos cumpre os 50 títulos. «A Rosalind Franklin debémoslle non só un Nobel», reivindica a escritora sobre a protagonista da súa historia número 51

18 jun 2023 . Actualizado a las 11:53 h.

cazadora de letras como estrelas que é María Canosa (Cee, 20 de agosto de 1978), enxeñeira e escritora rebelde, vén de cumprir os 50... Os 50 títulos publicados. «Era unha adolescente cando publiquei o primeiro libro. Nunca imaxinara aquela realidade», asegura quen celebra escribindo para adiante.

­—Como chegou aos 50 libros?

—Sinceramente, nunca pensei en chegar a ese número de publicacións. Cos libros é coma co tempo, o importante non é a cantidade, senón a calidade. Pero tamén é certo que é un número que dá para pensar... É un feixe xeitoso de publicacións! O que sinto con este medio cento é que hai detrás moito traballo e que, dalgún xeito, queda recoñecido.

­—Foille un camiño longo? ­Como mudou na vida e na escrita ao longo destes 50?

—É un camiño longo. Levo moitos anos nisto, uns trinta anos! Cambiei, claro que cambiei... Malo se non avanzase en tres décadas [risas]. A escrita e a vida van da man. Comecei a escribir sendo unha nena, tiña unha visión inocente do mundo. Agora son unha adulta, que viviu unha chea de experiencias, que me fixeron máis crítica, aínda que conserve esa inocencia.

­—«Lobo Ramón: a vida é unha festa» é o libro 50. Como nace Ramón e por que nos lembra que a vida é festa?

—Ramón naceu cando Ana, a miña filla maior, era pequena. Encantáballe que lle contásemos contos antes de durmir. Nunca era suficiente, así que despois de ler, o seguinte paso era inventar un conto xa coa luz apagada. Isto podíame tocar a min, ao meu home, aos meus pais, aos meus sogros, aos tíos... O primeiro en contar unha historia dun lobo foi o meu home. Era un lobo simpático e falangueiro, un pouco zoupón. Ana empezou a pedirnos historias de Ramón, que foi como bautizaron o lobo... Eran historias sinxelas, coma os típicos contos de animais... pero gustábanlle tanto que me preguntaba por que non lle ían gustar a outros nenos e nenas. Decidín argallar unhas historias novas daquel lobo ao que tanto cariño lle colléramos e... sorpresa! O lobo Ramón foi publicado.

­—E que tal lle vai ao lobo?

—O libro está a funcionar moi ben! Ás veces o máis sinxelo, o máis tradicional, é o que funciona. Para min é un misterio aínda saber que historias van funcionar mellor. De feito, este libro 50 é a segunda andaina do lobo. O título di que «a vida é unha festa». E si, pode ser unha festa, se nos esforzamos en que sexa así, en agarrarnos ás cousas pequenas.

­—O lobo segue sendo o «rei escuro do conto»? Está empoderado hoxe?

—Ramón é un lobo diferente, adaptado aos tempos. Hai un empoderamento dos lobos? Non o sei... Creo que a chave é mover ao lector do punto de vista habitual. A certas idades, o que creo que máis lles chama a atención é o cambio de rol habitual nas historias: o lobo xa non é o malo.

—«A fotografía 51» fai o libro 51. Por que escolleu escribir de Rosalind Franklin?

—Sempre tiven curiosidade por saber como se foron descubrindo as cousas no mundo e quen chegara a facelo posible. Os avances científicos parécenme unha marabilla. Son sorprendentes. Pero máis sorprendente é que, ao longo do meu percorrido como estudante, ninguén me falou de Rosalind Franklin. Debémoslle non só un premio Nobel, que tamén, pero foi ela quen fixo a descuberta da estrutura do ADN.

—Hai moita débeda que saldar?

—Si, segue habendo débedas coas mulleres. Como podo contribuír eu? Escribindo sobre elas. E hai historias que, ao coñecelas, non se me esfuman da cabeza. Quedan dando voltas, molestando, chamando pola responsabilidade. Isto hai que contalo... e acaban por saír. Por que unha biografía novelada? Pois porque é outro reto. De Rosalind Franklin atopei información, así que era unha oportunidade para probar cunha biografía ilustrada. E así foi.

—Como inflúe na súa escrita a súa relación coa súa nai, a escritora Concha Blanco? É a primeira lectora? A maior conselleira? Ou son as súas fillas?

—Mamá e eu adoitamos traballar soas, no sentido de que escribimos sen contar nada do que estamos a facer, non hai lecturas intermedias dos textos. Escribimos e, cando rematamos, amosamos. É así cando nos lemos, e opinamos... Ela é a miña primeira lectora, a lectora cero. Ás veces tamén meu pai. Pero tela de exemplo determinou como entendo eu este oficio. A ollada sobre o mundo e, en concreto, sobre a escrita, vénme dela. As miñas nenas son, inconscientemente, tamén guías. Leo con elas. Sobre todo coa pequena, Mariña; a maior xa é independente, pero tamén me recomenda libros que lle gustan. Entón sei o que lles atrae, o que lles preocupa, o que lles gusta.. Son as consumidoras directas e, polo tanto, as mellores conselleiras da súa nai. Elas apenas saben do contido de cada texto no que traballo, pero cando o remato, ás veces léollo. Non hai mellor maneira de testar! O ritmo, as expresións, as dúbidas, a emoción... Aí vexo todo! É certo que, como son as historias de mamá, non son moi obxectivas, pero orientan igualmente.  A miña maior satisfacción é cando lles gusta moito. A Mariña, por exemplo, gústanlle moito os unicornios. Pois xa escribín unha obra que ten un de protagonismo. Un moi especial, claro, pois precisamente o que non quere é ser un unicornio... Mariña sorprendeuse moitísimo, e púxome en dúbida ao principio. Pero logo pasouno moi ben. Así que... pasou o filtro!