Un año intenso en la vida de O Courel

Carlos Cortés
CArlos Cortés MONFORTE / LA VOZ

LEMOS

Escena de trabajo colectivo en una edición reciente de la Festa da Cantarela
Escena de trabajo colectivo en una edición reciente de la Festa da Cantarela CEDIDA

La Asociación de Desenvolvemento Serra do Courel cumple 25 años y lo celebra con once convocatorias en este 2023

02 jun 2023 . Actualizado a las 17:07 h.

La Asociación de Desenvolvemento Rural Serra do Courel cumple 25 años y lo celebrará con once convocatorias sucesivas que pretenden llenar el municipio de Folgoso de actividad en este 2023. Esta serie de propuestas llevan el título genérico de «2023, un ano no Courel» y quedarán recogidas en un documental conmemorativo.

La primera de estas 11 citas es el denominado Bioblitz Courel, un proyecto que este año alcanza su cuarta edición y que propone un rastreo intensivo en una área concreta para realizar un inventario de todas la formas de vida que la habitan, ya sea en forma de flora, fauna o microbiota. Será los días 10 y 11 de junio, tendrá como base la Estación Científica do Courel y está coordinada por la Asociación Galega de Custodia do Territorio.

En la realización de este inventario biológico participarán tanto naturistas profesionales como aficionados, que contarán con asesoramiento de expertos de campo. Para participar, es preciso apuntarse previamente en la web www.custodiadoterritorio.org. El plazo para hacerlo está abierto hasta el día 8 de junio.

Los organizadores irán anunciando más adelante las demás propuestas que integran la programación de «2023, un ano no Courel». Entre estas convocatorias habrá actuaciones en rutas turísticas, la elaboración de un mural mediante la técnica del esgrafiado, la celebración del Filandón das Rapatoxas o la Festa da Cantarela, acciones de voluntariado o talleres y rutas relacionadas con los oficios tradicionales que todavía siguen vivos en O Courel, como el procesado tradicional de lana.

La Asociación de Desenvolvemento Rural Serra do Caurel nació en 1998 integrada por negocios vinculados directamente al turismo, pero en estos 25 años ha ido creciendo y diversificándose. El colectivo está formado ahora por 70 integrantes que componen, explican sus portavoces, «unha masa social diversa e transversal onde o 55% dos membros son mulleres».

Entre sus socios sigue habiendo establecimientos y empresas de actividades vinculadas al turismo y otras dedicadas a la producción agroalimentaria artesanal, pero no solo eso. La asociación representa también ahora a constructores, carpinteros, profesores, médicos o cuidadores, entre otras profesiones y oficios.

Lo que no ha cambiado en estos 25 años son los objetivos básicos. La Asociación de Desenvolvemento Rural Serra do Courel nació para «contribuír a que Courel teña un futuro construído a partir dos seus valores humanos, ambientais e culturais» y sus actuales responsables aseguran que ese sigue siendo el fin con el que trabajan.

El proyecto «2023 Un ano no Courel» dispone de una subvención de 39.315 euros concedida por el área de Medio Rural, Mar e Mocidade de la Diputación de Lugo.

Marcos Reinoso: "O Courel non é só ese espazo mítico que moitos pensan, tamén é un lugar vivo"

Marcos Reinoso é de Vigo e visitou por primeira vez O Courel hai 25 anos. Quedou cautivado por esas paisaxes e polos que as habitaban e decidiu que nalgún momento viviría nese lugar. Xa leva 10 anos como un veciño máis e hai 9 que preside a Asociación de Desenvolvemento Rural Serra do Courel. Traballa como guía da natureza e ten a súa propia empresa, que se chama Piapaxaro, como o pico máis alto da Serra do Courel.

—Segue chegando xente de fóra para se instalar do Courel?

—Segue, si. Aínda que a poboación do municipio decrece, a matrícula no colexio aumenta. Nestes dous últimos anos incrementouse en oito ou nove pequenos e moitos son de xente do Courel que vivía fóra e volveu ou xente de fóra que se instalou aquí.

—A asociación non é exactamente unha asociación local de comerciantes.

—Somos unha asociación diversa e levamos feito moitas cousas. Por exemplo, esta asociación foi a que abriu as primeiras rutas de sendeirismo sinalizadas no Courel, hai 25 anos.

—O 2023 vailles ser intenso.

—Grazas á axuda da área de Medio Rural da Deputación imos ter un ano moi completo, con actividades diferentes, enfocadas ao turismo que queremos para a serra, pero tamén para o desfrute da xente do Courel. Porque O Courel non é só ese espazo mítico que moitos pensan, tamén é un lugar vivo con xente que traballa e reside nel.

—En que cambiou O Courel?

—O feito de que cada vez veña máis xente, máis visitantes, reforza o orgullo da xente de aquí por este territorio. A primeira vez que me puxen a organizar as rutas das orquídeas dicíanme que quen ía vir aquí para ver flores. Agora si hai ese sentimento de que no Courel hai cousas importantes que fan que a xente veña de fóra para velas. E por desgraza, tamén se ve que se van perdendo prados e que os soutos están cada vez máis abandonados. É un proceso que cambia o territorio e para frealo ten que ser posible traballar a terra e sacarlle un beneficio.