Cantar despois de comer

Víctor F. Freixanes
Víctor F. Freixanes VENTO NAS VELAS

OPINIÓN

Un momento da actuación de Tanxugueiras na concentración da praza da Quintana
Un momento da actuación de Tanxugueiras na concentración da praza da Quintana PACO RODRÍGUEZ

29 dic 2024 . Actualizado a las 05:00 h.

Na miña casa de neno, en Pontevedra, distinguíase entre a xente que cantaba despois de comer e a que non cantaba. Era unha distinción retranqueira, pero que o meu tío Alfredo, mariñeiro da ría e das plataformas, argumentaba dicindo que o mar (o peixe) sempre estaba alí, por iso a xente mariñeira o celebraba, mentres que os de terra a dentro vivían agoniados polas colleitas, as secas do verán, as enxurradas a destempo, as xeadas, o bicherío… Un mal ano de millo ou patacas non era doado de superar. Era unha interpretación bastante simple, pero que repetía sempre, sobre todo os días de festa, cando se xuntaba a familia e durante horas os vellos e os máis novos non paraban de cantar.

Non é a primeira vez que falo disto. Daquela aínda non entrara a televisión nas casas, non digamos outros trebellos, e a música había que facela co que había: pandeiretas, algún instrumento ocasional (guitarra ou acordeón), botellas de anís e culleres. Iso nas cidades. Hai vinte e seis anos que vivo na aldea e aquí lembran as músicas á luz de carburo: toda a parroquia no alboio, no tempo da esfolla ou nos seráns de inverno, e nas longas quendas no muíño, e nos fiadeiros…

A música era principalmente das mulleres. De cando en vez viña un gaiteiro ou un acordeón, que había que pagar a escote, pero os instrumentos principais eran as pandeiretas e algún pandeiro, xunto coa botella de anís e as voces inconfundibles das nosas avoas, que neste ano que entra homenaxearemos no Día das Letras Galegas. Voces que nos abriron as portas do mundo e que encarnan a tradición e a transmisión familiar, a memoria do que somos. Os primeiros bicos, os primeiros contos, as primeiras músicas: un río caudaloso que non podemos deixar que estiñe.

Dende finais dos anos setenta e na década dos oitenta, a musicóloga suíza Dorothé Schubarth percorreu Galicia, acompañada polo filólogo Antón Santamarina, para levantar a memoria musical das nosas avoas, sobre todo elas, depositarias activas da tradición. Os estudos do cancioneiro popular non son de agora. Dende o século XVIII, e sobre todo no XIX e nos primeiros anos do século XX, o interese pola recuperación e o estudo deste patrimonio ocupou a autores como Manuel Murguía, Marcial Valladares, Casto Sampedro, Perfecto Feijoo, Víctor Said Armesto..., por citar algúns pioneiros, e outros se cadra menos coñecidos, fundadores das asociacións folclóricas que empezaron a desenvolverse naqueles anos (Toxos e Froles, a Coral de Ruada, ou Cantigas e Agarimos) e que nalgúns casos seguen activas.

Con todo, o máis emocionante nestes días, eu diría que o máis estimulante, é a aparición dunha nova xeración de artistas que conecta con ese pasado (a memoria das avoas) e constrúe un discurso renovado que empata con públicos novos. Lembro entre as pioneiras desta etapa a Mercedes Peón, máis recentemente as Tanxugueiras, Caamaño e Ameixeiras, Fillas de Cassandra… Non podemos citalas a todas. Beizóns.