«O mundo admiraba a arte de Maruja Mallo e aquí, na súa terra, era ignorada»

joel gómez SANTIAGO / LA VOZ

SANTIAGO

Sandra Alonso

Una exposición bibliográfica abre los homenajes del año a la artista surrealista

07 ene 2017 . Actualizado a las 05:00 h.

Una muestra bibliográfica, que permanece hasta el día 31, abre en la Biblioteca Pública Ánxel Casal un año de reconocimientos a Maruja Mallo (1902-1995), elegida por la Real Academia Galega de Belas Artes para conmemorar, el 1 de abril, el Día das Artes Galegas. «Comezamos as homenaxes agora, porque tamén é a figura do Día da Ilustración, unha das efemérides do Calendario do Libro e da Lectura, que se celebra o 30 de xaneiro», explica María Luísa Lois, técnica que ocupó las últimas semanas en organizar esta muestra.

Entre las publicaciones que pueden verse está Lo popular en la plástica española a través de mi obra. 1928-1938, volumen que Maruja Mallo editó en Buenos Aires en 1939, en los primeros tiempos de su exilio. Ese libro «procede dos fondos antigos da biblioteca pública de Santiago. Tamén hai obras que nos cederon na Biblioteca de Galicia. E temos pensado organizar outras actividades este mes, mesmo na sala infantil ou algunha proxección. O obxectivo é que se coñeza mellor, pois ela é a muller máis importante e a máis vangardista da arte galega», agrega.

Considera acertado el título de un libro editado por la Deputación Provincial de Lugo en 1995, que califica a Maruja Mallo como la gran ignorada de Galicia. Este es uno de los aspectos que resaltan en los materiales que se ofrecen al público, que permiten conocer la biografía, trayectoria y proyección internacional conseguida por la artista: «Só nos últimos anos da súa vida comezou a ser máis valorada en Galicia. Chama a atención comprobar como durante moito tempo o mundo admiraba a súa arte e aquí, na súa terra, era ignorada. Hoxe está recoñecida como unha das grandes figuras do movemento surrealista».

Además «foi moi interesante tamén pola súa actitude vital, unha muller que non quixo casar e non fixo caso de convencións vixentes no seu tempo. En fotografías que realizou cando moza, en Viveiro, xa se vía a súa innovación», sostiene.

Destaca asimismo sus relaciones con intelectuales como García Lorca, Rafael Alberti, André Breton, Andy Wahrol, Paul Éluard, Salvador Dalí y otros muchos. Giménez Caballero la denomina «nuestra señora de la Aleluya» en un poema. Las fotografías, pinturas, máscaras, retratos y otros productos artísticos de esta gallega se elogiaron en Brasil, Estados Unidos, Francia y otros países: «Tamén escribiu. Foi unha artista bastante completa e hai moitos estudos sobre ela. A súa obra tivo diversas etapas, e a min o que máis me chama a atención é o tratamento que lle dá ás caras e aos corpos de mulleres, pola súa gran expresividade, de moito impacto. Nos últimos meses regresou á actualidade a través dunha serie televisiva sobre as mulleres da Generación del 27 española, entre as que ela está considerada como unha das máis representativas; ou o volume de Tània Balló Las sinsombrero, onde é estudada a par de María Zambrano, María Teresa León, Rosa Chacel, Concha Méndez e outras», señala María Luísa. Todo eso, algún artículo que escribió sobre la guerra de 1936, y más, se halla en la muestra que preparó.

Entre los reconocimientos que Mallo tuvo en Santiago destaca la exposición inaugural del Centro Galego de Arte Contemporánea, y María Luísa recupera ahora en la Biblioteca Pública Ánxel Casal los carteles de aquel importante acontecimiento.

Reconocimientos. Maruja Mallo es homenajeada este año en el Día da Ilustración y el Día da Arte Galega.

La exposición. María Luísa Lois preparó en la Biblioteca Pública Ánxel Casal una muestra bibliográfica, con información sobre su biografía, trayectoria y sus diversas fases como artista.