El lugar de Redondela del que partían tres procesiones de la Santa Compaña

REDONDELA

XOÁN CARLOS GIL

Decía una vecina de la parroquia de Negros que su marido se levantaba sonámbulo cada noche para encabezar la marcha que anunciaba una muerte

19 ene 2025 . Actualizado a las 05:00 h.

«Contoume unha veciña da parroquia de Negros (Redondela) que cada medianoite o seu marido erguíase da cama e, somnámbulo, camiñaba ata a pedra que marcaba a fronteira de Negros con Cedeira e Trasmañó. Alí sentaba ata que o viña a buscar a Santa Compaña», recuerda el miembro de la asociación cultural Alén Nós de Redondela, Xosé Couñago. Aquel vecino estaba maldecido. Algún día paseando de noche se había encontrado con la procesión de almas, «que sempre encabeza un vivo cun crucifixo ou un caldeiro», y no le dio tiempo a guardarse del maleficio. El vecino que cargaba con él se lo cedió y quedó condenado por siempre hasta cedérsela a alguien.

«A Santa Compaña é unha procesión dos mortos de cada parroquia para ir buscar a casa a un novo falecido. Neste caso, o especial desta pedra situada no Chan da Cruz é que aquí había días no que partían tres procesión de animas», explica Couñago. En el centro de la piedra hay una gran cruz marcado en la roca que sirve de límite para las tres fronteras. «Aquí paraba cada un dos acompañantes vivos ata que se manifestaban as animas. Os días que coincidían os tres tamén se xuntaban todos os mortos de Cedeira, Negros e Trasmañó». Era una reunión del más allá de la que Xosé «non ten noticia noutro lugar de Galicia. Hai moitas lendas sobre a Santa Compaña, pero nunca escoitei unha na que converxeran tres».

La historia que le contó aquella vecina también decía que el hombre maldecido debió portar la cruz de la Santa Compaña por muchos años. «Contaba que durante unha das procesións atopou a un home que estaba a mexar nun muro. Foi facerlle entrega do crucifixo, pero cando se acercou o tipo deu a volta e tiña un alento tan viciado polo alcol que os fixo seguir o camiño», recuerda con una sonrisa Xosé.

El origen de la leyenda no está claro, pero «non debe ser casualidade que estea nun lugar de lindes», indica Couñago. «Na tradición oral galega o limiar é un concepto moi importante. Marca a fronteira entre mundos, entre a vida e a morte ou entre dous destinos: un bo e outro malo», explica. Además, Chan da Cruz también es un lugar en el que la muerte está muy presente. La planicie que mira a la parroquia de Negros es un gran yacimiento de mámoas, túmulos funerarios que datan del Neolítico. En la zona hay hoy, resistiendo entre plantaciones de eucaliptos y pinos, 36 de estas construcciones, pero en el pasado «había moitas máis», explica Xosé.

«Pode que os veciños tamén construíran a lenda polos continuos restos de falecidos que atopaban traballando no campo. De feito, contaban que os maiores que viñan traballar aquí cando eran nenos que entraban xogar dentro das mámoas», recuerda. «Lembro a unha señora que me dicía que rompera por accidente unha gran vaixela que atopou dentro dun dos túmulos».

La Santa Compaña no era el único peligro que se podía encontrar en los caminos de Chan da Cruz. «Tamén contaban que por aquí vivía A Chácora, un espírito maligno que se introducía dentro das persoas e que non deixaba de martirizalas ata que morrían», recuerda. Su tía, Colina, le decía que en el ser vivían las personas que habían sido malas en vida. Otra leyenda relacionada con la muerte sobre un lugar donde los antiguos habitantes de Chan da Cruz decidieron enterrar, con honores, a los suyos.

Xosé Couñago atesora otras tantas leyendas de Redondela. Las fue aprendiendo de sus últimos guardianes: los mayores que las aprendieron de niños, mientras trabajaban y mantenían una relación directa con el territorio. Lleva buscando y recopilando desde el 1996, el año en que un grupo de personas de distintas disciplinas, pero con el amor por la cultura material e inmaterial como denominador común, decidieron crear la asociación cultural Alén Nós.

Gracias al grupo también se consiguió proteger el legado de la piedra que marca el linde entre las tres parroquias. «En 2015 conseguimos que o Concello de Redondela puxera un valado de madeira que protexera todos os petróglifos e as marcas da pedra onde esta a cruz. A xente viña aquí con motos e estaban a rachar coa historia e patrimonio da pedra», concluye.