«Non podo mirar para ela que me fai chorar»
Cee
Bágoas ante unha mandolina, unha mostra clara do sentimento de gratitude de moitos ceenses co instituto Fernando Blanco
10 Sep 2023. Actualizado a las 05:00 h.
Ao longo de todos estes anos, desenvolvendo o meu labor no Museo Fernando Blanco de Cee, tocoume vivir moitas anécdotas e algunha que outra vivencia que lembrarei por sempre. O dicionario da Real Academia Galega utiliza dúas acepcións para definir a palabra anécdota. Por un lado dinos que se trata dunha narración breve dun suceso curioso ou interesante que normalmente é pouco coñecido, e por outro defínea coma un feito que carece de relevancia.
Neste apartado das anécdotas terían cabida moitas situacións, a maioría relacionadas cos nenos e nenas que nos visitan, como, por exemplo, a daquel raparigo que, despois de atender á explicación sobre un dos óleos que o gran Federico de Madrazo fixo do fundador do Instituto e da antiga Escola das Nenas, asegurábame que acababa de cruzarse con el (con Fernando Blanco) na Alameda de Cee. Aínda que lle asegurei que debía ser un dobre, o certo é que o cativo foi para a casa non demasiado convencido.
Pola contra, as vivencias podemos definilas coma experiencias significativas na vida dunha persoa. E para min, a que relato a continuación, foi sen dúbida unha delas, posto que foi a primeira vez que alguén compartiu comigo o que significou o Instituto Fernando Blanco para moitos ceenses e xente da contorna que estudaron entre os seus centenarios muros de pedra.
A vivencia en cuestión protagonizouna unha persoa da que obviarei o seu nome, pero do que si direi que era un home moi coñecido e apreciado na vila da Xunqueira. Ao pouco de inaugurarse o Museo veu visitalo. Entrou devagar e saudoume. Devolvín o saúdo e, como sempre, ofrecinlle a posibilidade de poder guialo polas instalacións.
—«Non fai falta. Coñezo todo isto perfectamente. Grazas», respondeu.
Saboreando cada espazo da planta baixa, comezou a mirar con calma todas e cada unha das vitrinas: primeiro as dedicadas á capela do instituto, logo ás centradas no gabinete de agricultura, o curruncho do debuxo, os óleos de Madrazo e Carreño... E mentres, eu permanecía de pé por se nalgún momento precisaba de min. Deixou para o final a parte dedicada á materia de música, e alí quedou, paralizado como se se convertera nunha estatua de sal.
Ao ver que botaba moito tempo ollando os instrumentos musicais, acheguieme, e cando estaba ao seu carón ollei como unha bágoa corría pola súa meixela.
Asusteime e preguntei:
—Atópase ben?
—«Mellor ca nunca, podes crerme», dixo coa voz entrecortada. «Ves esa mandolina? Non te imaxinas a de veces que a tiven nas miñas mans cando era mozo. E non te imaxinas a de veces que pensei nela, incluso soñeina. A alegría que me invade é tan, tan grande, que non podo volver máis feliz para a casa ao comprobar que segue existindo e que non se perdeu co inexorable paso do tempo».
Volveu algunha vez máis ao Museo antes do seu pasamento, e ao marchar sempre me dicía: «Non podo mirar para ela que me fai chorar».
Mercada no 1907-1908
A mandolina que temos no Museo pertence ao modelo Noluoca da casa Jérôme Thibouville-Lamy & Cie, con establecementos en París e Mirecourt. Mercouse durante o curso 1907-1908 xunto con outros 39 instrumentos musicais coa finalidade de ampliar a colección de material didáctico da materia de música, impartida xa no instituto dende o 1888 da man, nun primeiro momento, do profesor Jesús García e, posteriormente, da súa filla Ofelia García.
É un instrumento de catro ordes dobres de cordas, e tal como a coñecemos hoxe en día, ten a súa orixe a finais do século XVII, coa aparición da mandolina napolitana, comezando a difundirse e popularizarse cun repertorio ao que contribúen compositores como A. Scarlatti ou F. Conti. Xa no século XVIII, Vivaldi escribe varios concertos para mandolina, e a partires desa época, coa axuda de compositores e intérpretes, créase unha extraordinaria afección que converte ao instrumento en protagonista tanto nos salóns mais refinados coma nos ambientes máis populares. Un sinal inequívoco da súa fama é que o afamado Antonio Stradivari era un reputado construtor de mandolinas, dispoñendo de varios padróns para a súa fabricación artesá.
Este episodio relatado é unha mostra clara e evidente do sentimento de gratitude que a veciñanza de Cee ten, ou debería de ter, cara os centros educativos nacidos da xenerosidade e gran corazón do noso máis ilustre veciño, pois non debemos esquecer que, por moitos anos que pasen, a débeda que temos contraída con eles é eterna e impagable.