«Maruja Mallo era unha muller libre e con conciencia de clase»

Mar García Balseiro
MAR G. BALSEIRO VIVEIRO / LA VOZ

A MARIÑA

Nuevo habla hoy, en la sala multiusos, de la pintora viveirense, «unha transgresora no seu tempo»

07 mar 2016 . Actualizado a las 23:27 h.

Carlos Nuevo Cal, cronista oficial y presidente del Seminario de Estudo Terra de Viveiro evocará hoy la figura de la pintora viveirense Maruja Mallo, dentro de los actos programados por el Concello y el CIM dentro del programa del Día Internacional da Muller Traballadora. «Vou dar unhas pinceladas sobre a súa faceta artística, pero tamén falarei das súas relacións coa Xeración do 27, con Alberti, e de cómo era aquel Madrid dos anos 20 e 30, na que a muller o tuvo moi difícil, por non ter, nin siquera dereito ao voto ata a segunda República», señala.

Coautor de uno de los trabajos más exhaustivos sobre la pintora, considera que Mallo no fue una feminista clásica. «Non hai que esquecer que era unha rapaza pequeno-burguesa, cunha familia dun nivel económico aceptable (seu pai era aduaneiro, e con ese cargo chegou a Viveiro), que vai mudando co tempo a un pensamento de esquerdas. Para min foi unha muller que loiotu pola igualdade cos homes, nun tempo en que incluso xente como Lorca, Alberti ou Buñuel eran moi machistas», explica. En esa línea están los comentarios despectivos con los que se referían a ella los intelectuales de la época. «Lorca a chamou pimiento picante Maruja Mallo». Nuevo do duda en destacar que la artista viveirense era «unha muller libre, sen ataduras, unha transgresora no seu tempo como di a directora do Museo Provincial, e con conciencia de clase». E insiste: «Foi a muller máis libre que te podías botar á cara, sen ningún tipo de atadura».

Maruja Mallo fue mucho más que pintora, recuerda Nuevo. «Foi unha teórica da arte; foi decoradora en Arxentina, e vive alí de eso; ceramista a partires de 1934; ilustradora de libros e muralista, como as obras que fixo para o cine Los Ángeles de Boa Aires...O cabalete lle quedaba corto».

El cronista oficial de Viveiro se referirá al Madrid de la época y el papel de las intelectuales femeninas. Así, aludirá a «Las Sin Sombero», como se ha denominado al grupo de artistas, escritoras y maestras que trabajó por dar a la mujer derechos y libertades vetadas en aquellos años, y de la que salió una generación del 27 en clave femenina, entre las que estaba la propia Mallo. «Imos falar do que costou facerse un oco e entrar neses mundos. Nos anos 70, cando Maruja Mallo volta do exilio, era case unha esquecida, ao contrario do que pasou cos homes», lamentó el cronista viveirense.

carlos nuevo cal cronista oficial de viveiro