«Se aquel día non escoitase a Pazos de Merexo, eu quizais non tocaría o acordeón nunca»

Patricia Blanco
PATRICIA BLANCO CARBALLO / LA VOZ

CARBALLO

ANA GARCÍA

GENTES DEL FINIS TERRAE | Rubén García Quintela | Encendió un día la tele, vio al muxián en un programa y su mente hizo «clic»

13 dic 2022 . Actualizado a las 20:15 h.

Rubén García Quintela (1980) llegó un día a casa y encendió la televisión. Coincidió que emitían en la TVG el programa Alalá, y en él el protagonista era el muxián Manuel Pazos, Pazos de Merexo, absoluto referente, autodidacta, del acordeón diatónico. Un maestro del floreo: «Gustoume tanto a persoa como o instrumento, incluso máis a persoa. Se aquel día non escoitase a Pazos, quizais eu non tocaría o acordeón nunca», dice Rubén. Siempre le había gustado, pero no se había lanzado, hasta que vio al muxián: «Falaba con tanta humildade, sen darlle nada de importancia ao que estaba facendo, cando si o era, moito, tanto que ata se fixou nel Kepa Junkera», rememora García: «Vin aquela súa maneira de expresarse, como contaba que el tamén era agricultor, gandeiro...». Y que daba igual el oficio, o el lugar de residencia: vio que, teniendo esa querencia por el instrumento, «podías mallar nel, a gusto».

Así fue que Rubén, natural de Présaras (Vilasantar), pero vecino de Cambre desde hace tiempo, decidió comprarse un acordeón diatónico: «Foi complicado, todos eran con teclas, pero dei cun paisano de Neda e así foi como empecei». García no se dedicada profesionalmente a la música, sino a la hostelería. Es camarero en el restaurante A Casa do Cura, en Culleredo —y de O Burgo se siente ya—, pero además tiene una granja con su mujer, en Cesuras: vacas, gallinas, conejos... Muchos quehaceres a los que les roba tiempo para ensayar, como Manuel hacía después de ir al monte, ordeñar las vacas o hacer un cesto: «O que fago é todo por min mesmo, primeiro foi un pouco, logo un pouco máis... e así foron saíndo algunhas pezas». El parón de la pandemia le vino bien para dedicarle más horas al instrumento: «O diatónico, diría, é máis complicado. Porque as notas abrindo e pechando son diferentes. Supoño que os profesionais saberán explicalo mellor», sonríe.

Pazos de Merexo, con Kepa Junkera
Pazos de Merexo, con Kepa Junkera XESÚS BÚA

Pazos de Merexo falleció en el 2019, a los 92 años. El pasado 9 de mayo, en el hotel Bela Fisterra, se le rindió un homenaje. Rubén supo de esta cita y, sin haber conocido nunca en persona a quien le había inspirado tanto, hasta allí se fue. Entre los artistas que rememoraron a Pazos, parte de Luar na Lubre, con Bieito Romero y Bieito Romero Diéguez al frente, el ceense Fernando Fraga, Alberte Nunes... Total, que por pudor, y ante la talla de estos maestros, dejó su acordeón en el maletero del coche. Hasta que Xurxo Souto, «persoa á que sempre ves en mil sitios», le preguntó qué hacía allí y lo invitó a ir a buscar el instrumento. Así se unió a una fiesta que lo dejó emocionado, por ver a Adrián Lago, nieto de Pazos, tocando, por ver las actuaciones que se ofrecieron y, sobre todo, por escuchar el sentido recuerdo que para Manuel tuvo su yerno. Conoció a la familia, le manifestó su «admiración», trabó contacto co Nunes: «A ver se dou quedado con el algún día».

«Eu sempre toquei na casa, só, ou cos veciños, na sobremesa, todos contentos. Un día fomos tomar un viño á taberna, quentaba moito o sol, dixen que ía mover o coche porque tiña o acordeón no maleteiro... O veciño díxome que me animase a botar unha repichoca, á dona do bar encantoulle e alí mismo me presentaron un gaiteiro», cuenta Rubén. El gaiteiro era Miguel Blanco, y con él y su grupo, Os Pantoxos, «unha grande familia», ha actuado ya en cuatro o cinco ocasiones. Cantos de taberna, una tradición a recuperar, cree, con los que han pasado ya por Pontedeume, Melide, Arzúa... «Apuntámonos a onde sexa, alí onde se poida facer algo de festa, pasalo ben nós e o público. De Pazos sempre se toca algo, sexa onde sexa. O seu Valse foi a segunda peza que eu quitei do meu acordeón. A primeira, Camariñas. E logo Na miña cama de ferro, con esa historia tan bonita do alcalde republicano escondido na súa casa...». Ensayan a veces en su huerta, todo el grupo: «A primeira vez que soaron os instrumentos xuntos, a miña muller dixo: ‘Van parar de poñer as galiñas!», ríe: «Pasámolo moi ben».

Cuadrar horarios y obligaciones no es fácil: «O restaurante, os animais, reparto queixos que fai a miña rapaza, queixo do país, fresco, Os queixos de Lola». Desde que fue al Bela Fisterra, su responsable, Pepe Formoso, y también la familia de Pazos trató de volver a localizarlo. Tardaron en dar con él. Contribuyó Bieito Romero, que lo recordaba, como lo recuerda a él Rubén: «Tocoume un par de veces atendelo no restaurante, e pensaba eu, dígollo ou non llo digo... Ata que si, díxenlle hai tempo que tiña un acordeón, que precisaría alguén para ensinarme... Por traballo e demais foi quedando... Pero si, teño todo o interese en seguir aprendendo».

Una historia de afición que partió de una casualidad sobre la que el gaiteiro Miguel Blanco le bromea:

Menos mal que che dou por ver Alalá e non Supervivientes!