El vecino de Fontiñas que abandera el deporte y la economía como motor social
SANTIAGO
El profesor de la USC Adrián Dios está también al frente del club de baloncesto de su barrio
13 nov 2024 . Actualizado a las 23:29 h.Con cara aniñada, a pesar de sus 34 años, el pelo atado en un moño alto y actitud desenfadada, muchos confunden a Adrián Dios Vicente con un estudiante más en la facultad de Ciencias Económicas de la USC. Da clases allí desde los 29, tanto a alumnos de primer curso como de máster, y confiesa entre risas que las confusiones son habituales. Este vicedecano de Estudantes e Relacións Internacionais, premio Valentín Paz Andrade en el 2020 a la mejor tesis doctoral de investigación de economía, cuenta que su vocación profesional vino de un flechazo en primero de bachillerato: «Ata entón non sabía moi ben que quería facer, pero tiven unha profesora marabillosa de Economía no IES Antón Fraguas, Teresa, que me inculcou a paixón pola materia». Por aquel entonces Adrián ya jugaba al baloncesto, un deporte que él concibe como un motor de cambio, junto con la docencia.
«A economía é a base material na que se sustentan as sociedades e ensinala permítenos formar a cidadáns críticos, que van ter a a capacidade de mellorar o mundo no que están», defiende un economista nacido en Outes, pero que a los 8 años ya se trasladó con su familia a Fontiñas, su barrio —«o mellor do mundo», dice él—, en el que sigue viviendo de adulto (por elección) y con el que mantiene un fuerte sentimiento de identidad. «Foi alí onde un grupo de nais e pais decidiron crear un equipo de baloncesto para a cativada, o ADB Fontiñas», un club humilde y comprometido socialmente del que formó parte desde sus inicios. Hoy es su tercer presidente y cogió el testigo directamente de su padre, José María.
«El xogou e as miñas tías tamén, polo que na miña casa sempre se viviu moito o baloncesto. O mei pai era adestrador no colexio das Orfas e eu empecei a xogar alí con 10 anos. Era o único neno que non era desa escola e logo viñeron dous amigos máis de Fontiñas, xemelgos. Pola propia organización non puidemos seguir alí. Foi aí cando os nosos pais pensaron en crear un club propio no barrio, onde había moita xente nova e un contexto moi interesante en termos de integración. E Manolo, que daquela era o director do CEIP das Fontiñas, abriunos as portas do pavillón. Foi coma un anxo que cae do ceo», relata Adrián, quien no solo jugó como escolta sino que empezó a entrenar a los más pequeños junto con otros compañeros de su quinta con solo 15 años y llegaría a ser árbitro de mesa cuatro temporadas.
¿Y las notas no se resintieron? «Eu sempre digo que o deporte é xenial para que vaian ben os estudos. É un espazo de desconexión e desestrés que fai que sexas máis produtivo e favorece rutinas. Suma moitísimo. É algo que temos que inculcar e non esa teima de castigar aos nenos sen adestramento se empezan a ir mal nas clases. Ao final, tamén tes unha responsabilidade co resto do equipo, mesmo cunha persoa que preparou unha serie de exercicios contando contigo, e hai que traballar esa responsabilidade grupal», contesta con conocimiento de causa una persona que llegó a selectividad con casi un 9 de nota media. Además, añade, en la cancha los menores aprenden grandes lecciones, al menos en la de la ADB Fontiñas, donde se fomentan los valores humanos y del deporte, ya sea con una campaña de donación de calzado para los refugiados africanos que están en los centros de A Silvouta y Monte do Gozo o permitiendo que los niños sigan jugando cuando sus padres no pueden pagar la matrícula. Así es cómo convierten un simple juego en motor social.
Insiste Adrián en que él es solo el presidente, pero a su alrededor tiene a mucha gente que es la que hace que el engranaje funcione en la asociación. Se siente especialmente orgulloso de que uno de aquellos segundos entrenadores adolescentes que bregaron desde el comienzo en este proyecto de barrio sea hoy el coordinador deportivo, Dani: «El vive agora disto. Facendo contratos laborais dignificamos a actividade de adestrador, unha ocupación como outra calquera na que a xente ten que cobrar. Necesita formación e botarlle horas, polo que ten que estar recompensado como tal».
El ADB Fontiñas nació con equipos masculinos y mixtos, pero con el tiempo sacó otros femeninos. «O Obradoiro é o meu equipo favorito de baloncesto masculino, son 150 % obradoirista e habitual do retractil na terceira fila, pero nós estamos construindo algo distinto. Encántame por como nace e porque ter poucas infraestruturas non é unha excusa para nós. Temos poucas, si, pero compártense entre nenos e nenas», defiende el máximo responsable de la junta directiva. Y, aunque su discurso no se sostiene sobre la queja, reconoce que «as goteiras no colexio de Fontiñas son incribles e ás veces da vergonza cando os pais veñen a recoller aos rapaces porque parece que están nun galpón mal acondicionado. Non obstante, o que si me parece un absoluto escándalo, e nisto voume mollar, é que haxa pavillóns en instalacións públicas que se alugan e non se ceden a asociacións sen ánimo de lucro. Entendo que un centro ou insituto busque coa mellor das intencións sacar recursos diso para comprar material escolar, pero non hai que perder de vista que son instalacións públicas. Dende a miña lóxica paréceme inxusto ter tres grupos de cadetes á vez adestrando, que son uns 60 chavales de 16 anos, cando hai un pavillón baleiro que se aluga no mesmo barrio. Dalgunha forma o que nos obriga é a subir as cotas aos pais para poder acceder a el, e négome a facer iso».
Confiesa Adrián que el año pasado él dejó de jugar al baloncesto por falta de tiempo y cogería desde entonces un par de veces el balón, no más, porque le entristece demasiado: «A presidencia do club implica moitas horas, a pesar de que teño unha xunta directiva marabillosa». A nivel personal, dice, «o máis gratificante é atoparte con persoas que che recordan 10 anos despois de xogar con nós e contribuir con esa xente que ama o baloncesto. A min dame certa pena que unha cidade como Santiago, tan dinámica en tantos cousas, non teña o deporte como unha prioridade. E non falo xa da responsabilidade institucional, senón dun sentimento colectivo de falta de implicación. É algo que falo con colegas que están noutros deportes: voleibol, balonmán, tenis de mesa... Unha persoa que coñezo díxome un día que o deporte sobrevive aquí porque seguen tirando del un grupo de tolos».
Proyectos de voluntariado
Adrián ha participado en programas de movilidad para profesorado universitario en distintas ocasiones. El primero fue en Kazajistán, donde estuvo confinado 15 días por el covid, luego en Líbano y, más tarde, en la África lusófona. Al margen de lo enriquecedor de la experiencia y los contactos que nacen de ella, la interacción con otras realidades ha dado pie a poner en marcha iniciativas sociales de forma paralela. Cuenta que hace un par de años, en Beirut, se montó un equipo femenino de baloncesto en un campo de refugiados palestinos. «Estiven alá tres semanas e atopeime con este proxecto para mozas refuxiadas. Montara o equipo un home que tiña unha filla e quería que fixera deporte. Hai que ter en conta que hai rapazas alá de 20 anos que xa naceron no campo porque os seus avós tiveron que refuxiarse alí. Este señor era adestrador de fútbol, pero viu que a elas lles interesaba o baloncesto. Era unha idea preciosa cuns déficits deportivos importantes. Xogaban nun terceiro piso dun galpón que servía como casa de refuxiados, con cables por todas partes e dúas canastras colgadas das columnas sen taboleiro. Aínda non sei como conseguiron as canastas e sete balóns. O lugar era pouco máis grande cun salón e facer un partido era imposible, pero o campo de refuxiados está hipermasificado e foi o único que atoparon. Necesitaban xente que soubese de baloncesto para guialos e, como clube, mandámoslle tamén material. Apoiamos a ese adestrador dándolle formación, así como a unha rapaza que quería ser tamén adestradora. Elas logo viñeron a Madrid e xogaron contra estudantes de aquí. Foi algo superchulo».
El Erasmus docente es, afirma Adrián, «brutal como experiencia profesional». Detectaron que, desde la perspectiva de la historia económica, hay proyectos en la África francófona o anglófona amparados por las metrópolis, pero prácticamente no hay iniciativas de apoyo a docentes en la parte lusófona, en la que han puesto el punto de mira desde el otro lado del estrecho de Gibraltar. El vecino de Fontiñas dirige hoy como tutor una tesis de una profesora de Angola sobre el análisis del comercio exterior del país en los últimos 70 años, pensando en mejorar su política de comercio exterior. «Os intercambios entre os profesores tamén nos nutren a nós, veñen aquí e son visitas do máis enriquecedoras», añade el profesor de la USC.