Descubre la ruta, llena de viejos molinos y curtidurías, que desde hace un año no deja de recorrerse en Santiago
VIVIR SANTIAGO
Desde que se acondicionó la Senda do Berce do Sar, un singular recorrido de 5,2 kilómetros que avanza hacia el nacimiento del río y en paralelo a la vía del tren, crecen sus fieles
22 mar 2024 . Actualizado a las 15:10 h.El pasado fin de semana, en plenas Festas da Uña de San Lázaro, uno de los actos destacados de la programación fue un recorrido grupal por la Senda do Berce do Sar, una ruta que, desde hace casi un año, cuando el Concello de Santiago la acondicionó, no deja de sumar fieles, pudiéndose acceder a ella desde ese barrio compostelano. El que guio el itinerario fue Mario César Vila, nacido en San Lázaro y arqueólogo en Tempos Arqueólogos, la firma encargada de la elaboración del estudio histórico del itinerario.
A las puertas de la Semana Santa, y de un fin de semana de nordés y tiempo soleado, el arqueólogo recorre de nuevo para La Voz la ruta con más auge en Compostela.
Una senda lineal de 5, 2 kilómetros
El demandado itinerario, cuya señalización se puso a punto en los últimos meses y que además dispone de un folleto disponible para descarga, es lineal, prolongándose a lo largo de 5,2 kilómetros lo que, de forma tranquila y con paradas, podría recorrerse en dos horas y media, mientras se avanza en paralelo al río Sar, aguas arriba. Un paseo que permite redescubrir el pasado de Compostela al discurrir entre antiguas fábricas de curtidos, viejos molinos -muchos de ellos, situados en propiedades privadas-, y diversas fuentes, y a lo largo del que se contempla la huella que en esta zona provocó la llegada y extensión de las diversas infraestructuras. «Esta zona chaira e máis rural, na que o impacto desde o punto de vista das expropiacións se considerou menor, foi a idónea desde o punto de vista da enxeñaría civil para proxectar as infraestruturas que cruzarían de norte a sur Santiago. No itinerario case nunca se perde de vista a vía férrea, e, por treitos, contémplase tanto a AP-9 e o periférico. A senda, que se cruza co Camiño Francés e a Vía da Prata, foise recuperando a base de camiños xa existentes, que usaban os veciños, pero o certo é que antes deste sendeiro aquí non había unha ruta consolidada, prolongada», explica Mario César Vila. «É un itinerario sen alturas, cómodo de percorrer, con varios puntos onde deixar o coche, podéndose facer por treitos», apunta.
Punto de partida: la Colexiata de Sar
En el trazado previsto el inicio se marca en la Colexiata de Sar, el conocido templo de estilo románico levantado en el siglo XII. A continuación, y tras salir a la rúa de Sar el recorrido atraviesa la propia Ponte do Sar, presentándose a continuación dos alternativas, una variante que se encamina directamente hacia la Ponte das Brañas do Sar y, otra que serpentea entre los primeros molinos en ruinas que atraviesa la senda. Si se elige esta, de más bella factura, se contempla primero una casa blanca con su molino y, a continuación, el Muíño do Morico, que, aunque abandonado, permite desde el exterior imaginar lo que fue.
De molino a molino, y entre túneles
Poco después, y ya en las inmediaciones del Multiusos Fontes do Sar, se llega a los Muíños dos lavadoiros das Brañas de Sar. «É curioso que moita xente que pasa preto non se dá conta que esas dúas casas illadas que están preto do estadio, e que están habitadas, conservan os seus propios muíños, coma un núcleo tradicional conservado. Nesta zona instalouse ademais un panel sobre fauna. Unhas das habituais aquí é unha garza», comenta risueño, aportando una imagen que así lo atestigua.
El itinerario prosigue entonces sobre a Ponte das Brañas do Sar y, tras rodear el estadio, atraviesa el Túnel das Fontes do Sar, donde, a partir del encargo del Concello, miembros de la 7H cooperativa cultural pintaron en él un mural de las xacias. «Trátabse de seres da mitoloxía galega, coa metade inferior en forma de peixe e a superior humana, que protexen ríos, fontes e mananciais, traballando en comunidade para garantir que as augas estean limpas e puras. Isto entronca un pouco cos seres mitolóxicos que abondan na ruta do Viso», señala Mario César Vila.
Tras pasar por un panel que marca toda la ruta, la senda se encamina entonces hacia Viso, donde una primera parada sería a Ponte do Viso, un punto desde el que se observa una pequeña presa que desviaba el agua para los molinos que se encontraban en esta zona y de los que quedan vestigios. «Nesta zona aínda se apreica a canle de toma de augas, así coma o edificio onde estaba o muíño e a canle de evacuación», detalla el arqueólogo. «Nesta ruta contémplanse muíños en todos os estados de conservación posibles. Tamén se aprecia como cando se acometeron as distintas obras ferroviarias non sempre se tivo en conta a conservación desas canles...», reflexiona.
Hacia la fábrica de curtidos do Viso
El camino, mientras avanza por una de sus zonas más bonitas, se dirige en este punto hacia el Muíño do Vieiro, atravesando a continuación el túnel do Curtidoiro. El itinerario proseguiría junto al río, pero el arqueólogo aconseja desplazarse momentáneamente del mismo para visitar el Curtidoiro do Viso, otro de los puntos clave de la senda.
La también conocida en la zona como Fábrica do Viso, fue una de las pocas curtidorías que había en el río Sar. «Mentres que no río Sarela había máis curtidoiro que muíños, no Sar había máis muíños que curtidoiros. Aínda así, este río tamén é un bo exemplo da puxanza que tivo a industria do coiro en Santiago, unha localidade onde se daban as tres condicións que precisaba a existencia desas instalacións, como eran a abundante auga, a existencia de peles de gando e o axente curtinte de peles que se atopa na casca do carballo», remarca Mario César Vila. «Esta fábrica, construída en 1821 por Pedro de Andrés Ibáñez, tiña unha dimensión mediana e chegou a ser a terceira da cidade nos pagos de contribución industrial. Pecha a finais do século XIX, tendo na actualidade un estado de conservación desigual. Iso si, o edificio e parte dos sequeiros mantéñense en pé e tamén se pode atopar algún pío en dirección ao río Sar», detalla el arqueólogo, compartiendo su esperanza de que pueda llegar a rehabilitarse.
Sin descanso, la ruta prosigue avanzando por el Muíño da Maroca, en un punto donde el arqueólogo relata que llegó incluso a haber tres, y, tras pasar por otro túnel, se detiene de nuevo en el Muíño de Paredes, que era usado por los vecinos del entorno y que, al igual que otros muchos, fue de propiedad mancomunada. En la actualidad es el mejor conservado de la ruta, mostrando a los caminantes un panel que recuerda el funcionamiento de los molinos.
La senda retoma camino siempre junto al río, y entre vegetación de ribera, mientras adelanta más molinos (como el da Ponte, que, aunque está en ruinas, mantiene bastante bien su estructura) y nuevos túneles, como el do Camiño Francés o Agro dos Mozos.
La siguiente parada de importancia sería junto al Muíños dos Teixos. «O curioso desde enclave é que foi trasladado en 1927 pola construción da antiga liña do tren A Coruña-Santiago, que se proxectou en 1926 e se inaugurou en 1943. O muíño estaba na mesma zona, pero houbo que trasladalo por esas obras. Vendo o seu estado de conservación, desde o punto de vista patrimonial, podería acometerse neste caso -e ao igual que en moitos outros elementos da ruta- por acometer nel unha consolidación básica, deixándoo como o que se denomina ruína musealizada. Tras unha limpeza e consolidación das súas estruturas, poderíase contemplar sen reconstruír totalmente», sostiene el arqueólogo.
La ruta entra ya en su parte final, atravesando nuevos túneles y dejando a mano izquierda otro molino abandonado. Se trata del Muíño da Carballa, donde antes había dos, existiendo junto al canal del río un lavadero donde lavaban la ropa las mujeres que iban a moler.
La última parada sería el Curtidoiro de Amio, una fábrica, también conocida en la zona como A Casa da Braña, que data de principios del siglo XIX, y que fue levantada por el francés Bernardo Arriaga. «Na actualidade apenas se recoñece algún resto dos muros da antiga fábrica e algunha canalización, pero o que se conserva si dá unha idea do que foi. Ao igual que moitos elementos da ruta, este antigo curtidoiro é unha testemuña muda do pasado recente de Compostela», sostiene el arqueólogo.
El punto final sería la zona donde se está levantando el Parque Berce do Sar, un futuro espacio de ocio, situado cerca del nacimiento de un río que, desde San Marcos, desde la conocida como Fonte dos Cachos, desciende hacia el Polígono da Costa Vella, mientras gana caudal y ya se encamina hacia la ruta ahora denominada de O Berce do Sar.
«Desde San Lázaro, o Sar avanza encaixado entre o periférico e a aba do monte Viso. Se facemos o camiño ao revés, e atravesamos o río polo túnel da vía do ferrocarril, entraremos nunha paisaxe agraria ben conservada, de prados húmidos. Un Santiago non tan coñecido e que agora, con esta senda, a moitos non deixa de sorprender. Moitos veciños din que non deixa de transitarse», celebra el arqueólogo.