Sería un centro de interpretación con demostraciones en vivo, según explican desde el consistorio. Mientras tanto, el pueblo muxián se muestra «indignado» por la inminente desaparición de esta técnica ancestral: «Isto é vergoñento, é como un David contra Goliat»
06 jul 2022 . Actualizado a las 05:00 h.«O secado tradicional de congro, como negocio, acabouse». Miguel Diz era el último portador de esta técnica centenaria, pero una multa de Sanidade y las trabas administrativas con las que se están topando harán que, con toda probabilidad, tenga que echar el cierre definitivo a esta actividad que heredó de su abuelo, Juan. «Cando llo conte quedará desfeito», decía ayer Miguel tras reunirse con el alcalde, Iago Toba, para analizar opciones de cara a mantener latente, al menos, el aspecto patrimonial.
La idea planteada por el consistorio consiste en transformar el secadero en una especie de centro de interpretación en la que el propio Miguel haría demostraciones en vivo de cómo se trabaja el pescado. Un espacio divulgativo para hablarle a turistas o incluso a alumnos sobre una técnica artesanal que lleva más de cinco siglos practicándose en Muxía. La posibilidad de seguir comercializando producto, eso sí, Miguel la da prácticamente por descartada. «O propio alcalde comentoume que se reuniu con xente da consellería e que lle dixeron que non se poderá seguir curando así o congro, ao natural», asegura el pequeño empresario, que últimamente compaginaba su labor al frente del secadero con otro empleo.
¿Siente pena? «Pois claro. Levaba case vinte anos á fronte do negocio e mameino dende neno. En Calatayud supoño que tamén o sentirán, porque era un produto moi valorado alí», asegura el muxián, ya decidido a aceptar la multa de 5.001 euros que le ha impuesto la Xunta por infringir la normativa sanitaria al hallar los inspectores una pequeña cantidad de residuos junto al secadero, por no disponer de agua caliente en el recinto y por dos muestras que arrojaron valores demasiado altos en histamina. Si asume la responsabilidad y paga voluntariamente se le descontará un 40 %, pero aun así el desembolso será considerable, y más todavía si se suma a lo perdido con la partida de congrio que la Xunta le inmovilizó.
«A nosa idea é poder chegar a un acordo económico coa empresa da familia para que se poida seguir producindo e amosándolle ao mundo unha técnica que, de ser pola irresponsabilidade política do Goberno autonómico, se deixaría morrer», explica el alcalde muxián, que llevará la propuesta al próximo pleno.
El pueblo muxián, indignado: «Isto é vergoñento, un David contra Goliat»
«En Santiago, cando un paciente ou un compañeiro me pregunta de onde son, todos coñecen Muxía polos secadoiros de congro e pola Barca». Es algo «emblemático» e «identitario» ya no solo de la localidad, sino de toda la Costa da Morte, opina la logopeda Diana Gándara. Como ella, muchos muxiáns temen que otro símbolo de su cultura termine por desaparecer. «Á xente de mediana idade xa pouco lle queda daquilo que viron na súa infancia, e os de 18 xa nin se lembrarán», añade la sanitaria, con la que concuerda el ferretero y juez de paz Hucho Haz: «As cousas do mar están desaparecendo todas. Antes aínda había outro secadoiro tradicional, tamén moi grande, pero acabou pechando porque a señora que o levaba non atopou relevo. A min, sinceramente, dáme moita pena que algo tan arraigado en Muxía vaia desaparecer por dúas botellas e unhas poucas cabichas».
Impotencia, rabia y, en general, críticas a la intransigencia de la Administración comparten los consultados. «Como pobo, deberíamos loitar por algo que nos pertence a todos», cree Manuel Nogueira, de la asociación juvenil Comarea, aunque la artista Viki Rivadulla, promotora hace unos meses de una campaña de apoyo al secadero, considera que es muy difícil pelear cuando la decisión ya está tomada. «Hai moito tempo que vexo que isto é o fin», dice, «porque non se aprecia vontade de solucionalo por parte da Administración. Eu propoñía buscar unha catalogación [patrimonial], pero iso vai facer que a norma sexa algo máis flexible?».
Viki lamenta que la pelea de Miguel sea un «David contra Goliat». «Está totalmente só ante o perigo e acaba de recibir un golpe de morte. Cando esta tradición morra choraremos e sairán os expertos falando da súa importancia, pero hai que protexela agora. Por non falar de Juan Diz, o avó, que debería ser tratado como un tesouro vivo por ser transmisor dunha artesanía centenaria», añade la muxiana.
Profundamente apenado se confesaba también ayer el experto en arte Antón Castro, que además tiene un vínculo familiar con este secadero de A Pedriña. «Alí me criei e traballei durante os veráns ata os 18 ou 20 anos. O que está sucedendo paréceme lamentable, un descoñecemento terrible. É unha irresponsabilidade pretender pechar pola vía administrativa unha tradición única en España. Pediríalle á Xunta que reconsiderase a súa actitude», reclama el profesor.
La postura de otras entidades
El escritor y divulgador Xan Fernández Carrera se pregunta cuál será la reacción de entidades como Patrimonio, los concellos o las asociaciones turísticas ante la inminente desaparición de esta actividad artesanal. «Prodúcenos indignación, pero ao mesmo tempo moita tristeza polas consecuencias que ten respecto ao futuro deste valioso resto etnográfico», asegura, añadiendo que la Administración competente debería haber mostrado «unha maior sensibilidade e respecto polo patrimonio»: «Se non dá exemplo positivo, dificilmente se lle poderá esixir á cidadanía que actúe con responsabilidade neste eido», concluye.